Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Ved hjelp av et ekstremt tynt materiale (tynnfilm) klarer forskerne å få et batteri til å bli fulladet i løpet av fire-fem minutter. (Ill.: University of Illinois)

Dette batteriet lader på minutter

Snart trenger du ikke lenger å vente.

Irriterer du deg over at det tar timer å lade mobiltelefonen eller den bærbare PC-en?

Da kan du glede deg over at en helt ny batteriteknologi nå seiler opp i horisonten.

3D-batterier
Et forskerteam ved University of Illinois i USA har nemlig utviklet noe de kaller 3D-batterier, og som bygger på såkalt tynnfilmsteknologi.

På tross av navnet har det ingenting med 3D i film og spill å gjøre. Derimot handler det om en helt ny måte å bruke kondensator-prinsippet, en gammel kjenning for enhver som har beskjeftiget seg med loddebolt og elektrisk strøm.

Kondensator-prinsipp
– Dette systemet gir deg kondensatorlignende kraft med batterilignende energi. De fleste kondensatorer lagrer svært lite energi. De kan avgi den svært raskt, men de kan ikke holde på mye av den. De fleste batterier lagrer en viss mengde energi, men de kan ikke framskaffe og motta energi raskt. Dette batteriet gjør begge deler, forklarer forskningsleder Paul Braun til Gizmag.com.

Materialet som batteriene bruker er mikroskopisk tynne lag, såkalt tynnfilm. Dette materialet er formet i en tredimensjonal struktur, slik at kapasiteten øker radikalt.

Lad bilen som du fyller bensin
Forskerne ser først og fremst for seg en revolusjon innen elektriske biler. Slik det er i dag, må du la bilen stå og lade i timesvis før den er klar for nye fem-seks mil på veien. I framtida vil det være snakk om minutter, om Brauns batterier og ladere kommer i kommersiell bruk.

Når det gjelder laptoper og mobiltelefoner, blir forbedringen enda mer dramatisk. Her snakker forskerne faktisk om sekunder fra du stikker laderen i stikkontakten til dingsen din er fullt oppladet.

Kan brukes med dagens batterier
Teknologien blir ikke mindre spennende av at ladingsteknologien kan brukes med alle typer batterier, inklusive de mest brukte typene Lithium-ion og NiMH. Dette forutsetter imidlertid at de blir bygget på en annen måte enn i dag.

Men formen trenger sannsynligvis ikke endres, noe som trolig betyr at dagens elektriske apparater bare trenger å skifte batteri for å kunne lades i rekordfart.

Se også DinSide.no, om en annen lovende batterieteknologi utviklet ved samme universitet.