Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Facebooks genistrek var å innføre liker-knapp. Med liker-knappen rekruteres nye medlemmer fra alle deler av nettet. (Ill.: Facebook)

Så mye er en «Liker» verd

Sjekk markedsverdien på meldingene.

Når du «liker» ting på Facebook, har det alltid en effekt. Derfor er det ikke overraskende at markedsanalytikere og kommersielle aktører nå har begynt å interessere seg for fenomenet.

Billettsalg
Det amerikanske nettstedet Eventbrite har sjekket hva en «Like» og en «Tweet» er verd for dem. Eventbrite er en internasjonal kalender for alle typer arrangementer, der brukerne kan legge inn sitt arrangement.

Nettstedet selger også billetter, og kan i skrivende stund skryte av å ha solgt over 25 millioner av dem så langt.

Vi snakker altså om en beregningsmodell som baserer seg på antatt solgte billetter pr. anbefaling av en konsert eller annet offentlig arrangement.

Twitter taper
Svaret ble noe nedslående for Twitter, men desto hyggeligere for Facebook.

Det viser seg nemlig at mens en «Like» er verd 1 dollar og 34 cent (om lag 7 kroner og 56 øre i Norge) er en «Tweet» bare verd 80 cent (om lag fire kroner og femti øre).

Like effektiv?
Om «Liker»-knappen er likke effektiv når det gjelder andre varer og tjenester (for ikke å snakke om veldedige formål), skal være usagt.

Men revolusjoner i Midtøsten kan den i hvert fall skape….

Kilde:
CNN

Stikkord: facebook, twitter