Hopp til navigasjon Hopp til innhold
PowerNap fungere nå også med MacBook Air 2011. (Ill.: Apple)

Apple dominerer Hollywood

Produktplassering overalt.

Føler du at Apples bærbare og øvrige produkter er overalt i filmer og serier? Du har rett.

Godt synlig
Nettstedet Brandchannel gikk gjennom de største blockbusterne fra 2010, og av de 33 filmene som nådde førsteplass i USA i fjor, var Apple synlig i 30 prosent av dem. Det er langt mer enn noen andre enkeltmerker i løpet av fjoråret. Andreplassen deles mellom Nike, Chevrolet og Ford.

Tar man i betraktning filmer som ikke nådde førsteplassen i USA, er Apple enda mer synlig. Brandchannel lister opp en lang rekke profilerte og kjente filmer fra 2009 og 2010 der Apple-produkter var å se.

Fra 2001 til 2010 hadde Apple produktplassering i mer enn en tredjedel av de mest sette filmene i USA.

Mer konkurranse
Når det er sagt – det var verre før: I følge Brandchannel var Apple mer på hugget i 2008, da nesten halvparten av de mest sette filmene viste Apple-produkter. De siste årene har imidlertid andre produsenter kommet mer på banen, blant annet nekter Sony nå deres filmer å inneholde produktplassering fra Apple. HP og Dell forsøker også å gjøre seg mer synlige i underholdningsbransjen.

Kilde:
Brandchannel

Stikkord: Apple, film