Stadig flere sjefer ønsker seg en tynn, elegant maskin som dette. Og salget til bedriftene øker, selv om Apple har mest fokus på forbrukerne.

Annonse


Nå tar de bedriftene også

Apple prøver ikke en gang å selge til bedrifter og det offentlige. Og i enkelte tilfellet motsetter de seg til og med å selge i store enkeltkvanta.

Måtte klareres
Da Norges største IT-selskap EDB ErgoGroup ville kjøpe iPhone til sine ansatte fikk de til svar at dette måtte klareres med Apple først.

Samtidig har Apple faset ut sine rene bedriftsprodukter, som serverserien Xserve.

Fokus på forbruker
Tidligere var Apples Mac-maskiner ofte å se i grafisk industri, reklamebransjen og andre steder der folk «tegner og forteller». Heller ikke her har de aktive salgsframstøt lenger.

Annonse


Og mens Apples selgere tidligere jobbet hardt mot skole og utdanning, er det få rektorer som få mas fra den kanten lenger.

Overraskende vekst
Nei, Apple har utvilsomt mest fokus på vanlige forbrukere. De satser med andre ord mer på godstolen og ferieturen enn kontorpulten.

Men så skjer det overraskende: Ferske tall fra analysebyrået IDC viser at Mac nå i USA har ligget foran PC med Windows hele 19 kvartaler på rad på bedriftsmarkedet. Og i siste kvartal lå veksten på hele sju prosent over Windows-baserte PC i amerikansk næringsliv og offentlig virksomhet.

Noe skjer
Vi snakker fortsatt om svært lave tall her, i forhold til den helt dominerende Windows-plattformen. For målt i kvanta, blir det solgt svært få Mac-er i forhold til PC-er i bedriftene.

Men noe er likevel i ferd med å skje, på tross av Apples vegring mot å selge i store enkeltkvanta til bedrifter og institusjoner.

Steg med 549 prosent
Mens PC-salget i følge IDC økte med 9,7 prosent i siste kvartal, gikk Mac-salget til bedrifter og offentlig virksomhet opp med formidable 65,4 prosent.

Salget til skoler gikk 2,7 prosent ned, mens salget til statlig virksomhet steg med hele 549,5 prosent i samme periode. Og salg til det amerikanerne kaller svært store virksomheter økte med 108,6 prosent.

Flere å se enn før
Hvordan situasjonen er her hjemme, vet vi ikke. For Apple slipper svært sjelden nasjonale tall ut over USA.

Men observasjonen i vår hjemlige andedam tyder på at betydelig flere menn i dress og kvinner i drakter enn før drar opp en skinnende ny MacBook Pro eller Air på møtene.

Det kan altså se ut som Apple er i ferd med å erobre deler av bedriftsmarkedet, uten å ha prøvd…

Kilde:
Arstechnica.com

Annonse