Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Nokia 9500 Communicator (Ill.: FOTO: Per Ervland)

– Disse sjansene mistet Nokia

Droppet å satse på trykkskjermer.

Med litt mer velvilje kunne Nokia kanskje fremdeles vært dominerende i smarttelefon-markedet, og Apples iPhone hadde kanskje ikke blitt en så stor suksess.

Det har i det siste vært mye snakk om ny ledelse i selskapet, og nye satsinger på moderne smartmobiler. Og nå kommer det frem opplysninger som beviser at Nokia var på rett spor for mange år siden, men mistet fokuset.

Satset på nettet
En tidligere ansatt forteller til New York Times hvordan det allerede i 2004 forelå planer om mobiler med store, trykksensitive skjermer. En prototype ble vist frem for ledelsen, men siden prosjektet var for dyrt og man visste ikke helt hvordan markedet kom til å utvikle seg, ble det kansellert.

Også i 2004 jobbet Nokia med å designe en applikasjonsbutikk, ikke ulik dagens App Store, men dette ble også lagt på is.

Og bare tre år senere revolusjonerte Apple de samme konseptene.

Mislykkede prosjekter
Det skal selvsagt sies at Nokia eksperimenterte med trykkskjerm-enheter som faktisk kom på markedet, men som ikke var elegante eller brukervennlige nok til å bli suksesser. Noen husker kanskje Nokia 7710 fra 2005?

Andre tidligere ansatte beskylder også ledelsen for å ikke ha turt å satse på nye konsepter, eller ikke ha skrevet om Symbian-programvaren, noe selskapet har visstnok hatt flere muligheter til.

Vi får altså se om nye satsninger på mer moderne Symbian er det som skal til.

Kilde:
NY Times

Stikkord: Mobil, nokia