Den nye generasjonen filmelskere vil gjerne betale, viser undersøkelser.

Annonse


«Kidsa» vil betale for innhold

Mens folk i 25-30 årsalderen helst stjeler, vil de som i dag er barn gjerne betale for digitalt innhold.

Dette viser undersøkelser som filmbransjen har foretatt den siste tiden. Salgstall fra samme bransje viser samme tendens: Stadig flere er villige til å betale, og det er de yngste som er mest villige betalingsvillige.

Pappa betaler
– Her har du en generasjon som har en helt annen holdning til interaktivt innhold. Denne generasjonen vokser opp med å betale for innhold. Det er kanskje foreldrene deres som egentlig betaler akkurat nå, men de skjønner i hvert fall at de betaler for innholdet framfor å stjele det, sier Patrick Russo i rådgivningsfirmaet Salter Group til nyhetsbyrået Reuters.

Den nye generasjonen kjenner ingen verden uten bredbånd, og er vant til å finne innhold på nettet. Om innholdet er tilgjengelig på en enkel måte mot betaling, vil de foretrekke dette framfor kronglete omveier til ulovlig materiale, hevder Russo.

Annonse


Tapt generasjon
Han mener likevel at bransjen har et stykke igjen å gå før de klarer å tilby slike enkle løsninger.

Hollywood gleder seg over det de mener er en holdningsendring blant de yngste i forhold til 30-åringer om startet med ulovlig fildeling på 90-tallet og har fortsatt med det.

Disse regner underholdningsbransjen nå som en tapt generasjon.

Annonse