Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Slik ser Facebooks nye kunnskapsdatabase Community Pages ut. (Ill.: Facebook)

Nå kommer «Facebookipedia»

Satser på kunnskapsutveksling.

Er du lei av at Facebook bare handler om hva folk gjør på jobben eller privat?

Det beste fra to verdener?
Da kan du glede deg til denne nyheten.

For nå lanserer nemlig Facebook «Community Pages», en slags mellomting mellom det tradisjonelle Facebook-konseptet og nettleksikonet Wikipedia.

Viderføring av fan-sider
På Community Pages er det meningen at folk skal utveksle kunnskap om emner de er spesialister i. For eksempel matlaging. Eller kjæledyr. Eller PC-bygging, for å nevne noe.

Egentlig er det snakk om en videreføring av fan-sidene, som vel må sies å ha blitt overtatt av kommersielle foretak som vil utnytte Facebook til markedsføring.

Egne områder
Med Community Pages vil Facebook at brukerne skal lage sine egne områder for sin interesse.

– Dette gjør det mulig for deg å lære mer om et emne eller en opplevelse – om det så er kokekunst eller å lære et nytt språk – og samtidig se hva dine venner og andre i Facebook-samfunnet sier om samme emne, heter det i Facebooks offisielle blogg.

Lidenskap
Facebook ser spesielt etter folk som føler lidenskapelig for sin hobby eller sitt yrke, og som kan opplyse andre som er interessert i samme emne.

Ideen ligner med andre ord ganske mye på Wikipedia: En internasjonal kunnskapsdugnad som gir en oppdatering og en detaljrikdom intet papirleksikon neon sinne kunne gi.

Stikkord: facebook, wikipedia