Hopp til navigasjon Hopp til innhold
President Obamas Google+-konto har blitt et livlig forum for kinesere som vil ha mer Internett-frihet og mindre sensur. (Ill.: US Democratic Party)

Forbudt å endre Obama-bilder

Kan ikke brukes i satire og reklame.

Det Hvite Hus har så langt vært svært liberale når det gjelder bruken på nettet av offisielle bilder av presiden Barack Obama, hans familie og medarbeidere.

Andre regler på Flickr

Men nå skrur Obama igjen krana. I følge den politiske bloggen The Moderate Voice har Det Hvite Hus totalt ulik politikk på sine nettsider og på den åpne fototjenesten Flickr.

– Ikke copyright

På den offisielle nettsiden Whitehouse.gov heter det at bildene ikke er gjenstand for copyright I USA og det ikke er noen restriksjoner på gjengivelse, bruk, distribusjon, oppføring eller visning av dem (not subject to copyright in the United States and there are no U.S. copyright restrictions on reproduction, derivative works, distribution, performance, or display of the work).

På Flickr er det tydeligvis helt andre regler som gjelder. På Det hvite Hus Flickr-konto står det nemlig at ingen andre enn såkalte «nyhetsorganisasjoner» kan gjenbruke bildene, og at bildene verken kan brukes kommersielt eller i politisk øyemed. (photos may not be used in commercial or political materials, advertisements, emails, products, promotions that in any way suggests approval or endorsement of the President, the First Family, or the White House)

Reklamerte for jakkemerke

Årsaken er I følge The Moderate Voice trolig at et bilde av Barack Obama nylig dukket opp på et reklameskilt for jakkemerket Weatherproof på Times Square I New York. Skiltet ble fjernet noen dager etter at det kom opp, selv om det var bestilt for å henge i to måneder.

Et bilde av kona Michelle dukket nylig opp i en antipels-kampanje. Heller ikke dette falt i god jord i det Hvite Hus. Og ikke minst: Det rasistiske bildet der Michelle ble framstilt som en ape som havnet øverst på Google, gjorde ikke saken bedre.

– Forbyr satire

Spørsmålet mange amerikanske ytringsfrihetspådrivere nå stiller seg er om Obama kunne nøyd seg med å begrense bruken til reklame, og fortsatt tillatt politisk satire og e-post.

Slik det er nå, kan reglene tolkes som et forbud for bloggere som er uenig i Obama-administrasjonens politikk, og som ønsker å lage karikaturer på grunnlag av offisielle presidentbilder, hevder kritikerne.

På grunn av de tekniske problemene vi slet med i går, kom dessverre en kladd av denne artikkelen ut på web i går, i stedet for den korrekte versjonen. ITavisen beklager det inntrufne.