Facebook-annonser er blitt storindustri, og det er mange om beinet når det gjelder kommersiell plass på det superpopulære, sosiale nettverket.
Slutt for MS-annonser
En av de som har gjort det skarpt med å selge annonser på sin egen plattform innenfor Facebook, er Microsoft.
Men nå er det slutt, i følge nyhetsbyrået Reuters.
Sier opp avtalen
Facebook vil nå ha kontroll over sitt eget annonsesalg, og tillater ikke andre å selge på sine egne annonseflater.
Annonse
Dermed har Facebook sagt opp en avtale med Microsoft som sier at Microsoft får lov til å ta hånd om en del av salget.
Eierandel
Microsoft får imidlertid lov til å selge tekstannonser, på lik linje med mange andre aktører. Men såkalte «display ads» er det bare Facebook som får lov til å selge.
Microsoft kjøpte i 2007 en mindre aksjepost I Facebook. Det gjør det utvilsomt ekstra underlig at Facebook åpenbart ønsker å bryte samarbeidsavtalen.
Annonse