Tidligere Microsoft-sjef Dick Brass var involvert i blant annet utviklingen av ClearType og Microsofts første tablets. I 2004 sluttet han i selskapet.

Annonse


Eks-sjef: – Ingen innovasjon i Microsoft

Tidligere Microsoft-sjef Dick Brass var involvert i blant annet utviklingen av ClearType og Microsofts første tablets. I 2004 sluttet han i selskapet.Dick Brass avslører alt i ett innlegg for New York Times. Den tidligere avdelingssjefen i Microsoft går knallhardt ut og er redd for selskapets fremtid.

– Har ingen innovasjonskultur

Brass sluttet i Microsoft i 2004 etter flere år med hva han beskriver som et selskap uten innovasjon i blodet.

– Microsoft har aldri laget en kultur for innovasjon, hevder Brass og er redd for hva som skjer med selskapet når Office og Windows-inntektene en gang ikke lenger er der.

Han påpeker med rette at det er Office og Windows som er den økonomiske bærebjelken til giganten, men at selskapet ikke kan leve på disse to produktene alene i fremtiden. Med andre ord må de innovere.

Annonse


Eks-sjef avslører

Brass beskriver Microsoft som et selskap med toppledere uten kontroll over avdelinger og mellomledere. Brass jobbet med ClearType-teknologien siden starten i 1998, men han hevder intern sjalusi og maktkamp førte til at produktet ikke så dagens lys før 2007 når Windows Vista ble lansert.

Enda mer interessant med Tanke på Apples annonsering av iPad forrige uke: Brass jobbet med en tablet allerede i 2001, men Office-teamet i selskapet nektet å lage en fingervennlig-versjon av verdens mest solgte kontorpakke.

Hadde ingen tro på tablets

De trodde ikke på konseptet, ifølge Brass. Tablet-teamet ble eliminert når Brass forlot selskapet i 2004. Det eneste Microsoft har å vise for seg i 2010 er en Courier-prototype som definitivt ikke blir klar til å konkurrere om forbrukernes gunst om få måneder når Apple er klar med sin.

– Vi innoverer i de brede lag

Brass hevder de fleste toppsjefene som jobbet med e-bøker, musikk, mobiler, nett og søk også for lengst har funnet noe annet å drive med.

En dag etter Brass’ analyse av ståa i selskapet svarer Microsoft i sin egen blogg. Med ClearType mener selskapet at de har mange kunder å tenke på og at de heller innoverer bredt enn kjapt:

– Man kan argumentere med at at dette skulle ha skjedd raskere. Og noen ganger gjør det det, men for et selskap med produkter som berører svært mange mennesker er det innovasjon på stor skala som er viktig, ikke bare kjapp innovasjon.

– Vi har OneNote

Microsoft kommentere også Brass utsagn vedrørende tablets og programvaren:

«Jeg vil bare påpeke angående Tablets og Office at vi har et produkt som kalles OneNote som hovedsakelig er laget for tableten og er en viktig del av Office i dag», skriver Microsofts Frank X.Shaw på bloggen, men glemmer å si noe som helst om noen tablet.

Kilder:
NYTimes
The Offical Microsoft Blog

Annonse