Steve_Jobs

Annonse


Slik manipulerer Apple media

Steve_Jobs
(Ill.: Wikipedia)
Slik bruker Apple media til å skape blest rundt egne produkter. The Wall Street Journal fikk informasjonen direkte fra Apple når de på mandag skrev at selskapets tablet kommer i mars, hevder eks-ansatt John Martellaro.

Lekker med vilje for å skape blest

Det siste eksempelet er Apples mye omtalte tablet som nå alle forventer lanseres 26. januar. Hvorfor vet media så mye om Apples kommende produkter lenge før lanseringen? Ifølge John Martellaro som tidligere var ansatt hos Apple i markedsføringsavdelingen lekker Apple selv informasjonen:

– Ofte trenger Apple å frigi informasjon, uoffisielt. Selskapet har gjort dette i en årevis og det bidrar til å bevare Apples konsekvente, offisielle rykte om ikke å snakke om ikke-lanserte produkter. Dette vet jeg fordi jeg var «Senior Marketing Manager» hos Apple og ble instruert til å plante lekkasjer.

Slik gjøres det

Martellaro har selv skrevet innlegget som omhandler dette temaet hos The Mac Observer. Han beskriver i detalj hvordan prosessen fungerer bak lukkede dører. For eksempel kan en sjef komme til Martellaro og spørre om han kjenner noen hos en av de store amerikanske elektronikkkjedene.

Annonse


Martellaro blir så fortalt at han skal ringe personen og forsiktig lekke litt informasjon om et kommende produkt og samtidig hinte til at om det hadde vært fint om denne informasjonen ble offentliggjort.

– Hater tomme stoler

Martellaro forklarer også at slike instrukser aldri ble gjort via epost, men alltid direkte verbalt eller via telefon slik at ingen kan bevise noe. På den måten er det umulig å bevise koblingen mellom Apple og kilden/kildene selskapet har tipset, ifølge den tidligere Apple-ansatte.

Ofte lekker Apple produktinformasjon for å se hvordan eventuelle kjøpere reagerer på en bestemt pris. Det er også en grunn til at Apple lekker informasjon rett før events. Dette er ifølge Martellaro for at nok folk skal møte opp til disse. «Apple hater tomme stoler», forklarer han.

Kilde:
MacObserver

Annonse