Hopp til navigasjon Hopp til innhold
youtube-3d (Ill.: YouTube.)

Starter egne 3D-kanaler

Brille-boom i USA.

Både Disney-konsernet og Discovery planlegger egne kanaler for 3D-sendinger.

Åpner til sommeren
Disney er først ute med sitt ESPN-nettverk, som vil rulle ut 3D-sendinger i en egen sportskanal der fotball-VM åpner ballet til sommeren.

Discovery sier de først vil starte opp i 2011 med en dedikert 3D-kanal.

Avatar-effekten
Begge kanalene vil foreløpig bare kringkaste i USA, men det er ventet at de to store medieaktørene vil utvide sendingene til Europa og Asia etter hvert.

Analytikere mener det er den vanvittige suksessen til 3D-filmen «Avatar» som er årsaken til det som nå ser ut til å bli en 3D-boom i TV-industrien.

Lite innhold – ufikse briller
TV-kanalene står likevel overfor problemer som ikke kinoene har. 3D-sendinger forutsetter både at seerne kjøper ny TV og at de sitter foran skjermen med ufikse briller på.

I tillegg kommer problemet med at det ikke finnes spesielt mye 3D-innspillinger å ta av. Det er dyrt å lage ekte 3D (i motsetning til 3D-simulering av eksisterende materiale), og produksjonsselskapene vil trolig avvente markedet før de bruker mye ekstra ressurser.

Stikkord: 3d, tv