Med «groupons» kan amerikanske nettkunder få grisebillige tilbud - bare de er mange nok.

Annonse


Grisebillig å kjøpe sammen

Et populært fenomen fra nettets barndom på 90-tallet er i ferd med å komme tilbake for fullt: massekjøp der flere går sammen om å by på en vare,og dermed få den mye billigere.

– Vi er 500 kunder

Taktikken er enkel: Du ser etter et godt tilbud og annonserer det på en nettside for å se hvor mange som kan være interessert.

Når du har samlet nok folk, retter du en henvendelse til butikken med en beskjed a la «vi er 500 kunder som er interessert i å kjøpe produktet ditt. Du kunne ikke tenke deg å gå ned 500 kroner?».

Kjøper «gruponger »

Ideen er at de færreste leversnører kan motstå et slikt tilbud om å nærmest bli kvitt hele restlageret sitt en en fei.

Annonse


I USA har nettstedet Groupon stor suksess med denne modellen. navnet er en sammenstilling av «group» (gruppe) og «coupon» (rabattkupong). På norsk kunne det kanskje hete «gruponger»?

Billig mat

Tilbudene omfatter nær sagt alle former for varer i tjenester. I skrivende stund er det et tilbud om billig mat på en orientalsk restaurant i Boston som ligger på topp.

Modellen ble ingen stor suksess på 90-tallet. Årsaken var nok at for få menensker brukte nettet den gangen. Men det var også en del av bildet at leverandørene gjennomskuet taktikken, og muligens også gikk sammen om å møte den.

Mer aktuelt i dag

I dag er nettet mye mer slagkraftig, og langt flere henger seg på. Dermed blir det mye vanskeligere for nettbutikker, restauranter, håndverkere og andre å si nei til mot-tilbudene fra kunder som har organisert seg på denne måten.

Og det er utvilsomt store penger å spare. I følge Groupon selv har de hittil solgt en halv million «gruponger», og anslagsvis spart kundene sine for 23 millioner dollar – om lag 128 millioner kroner.

Kilde:
Yahoo News/AP

Annonse