Dette bildet brukte bloggen Boiung Boing som eksempel på en mislykket Photoshop-jobb. Det likte moteselskapet Ralph Lauren dårlig.

Annonse


Dette bildet vil de ikke du skal se

Motebransjen er kjent for sin hang til syltynne, nærmeste anorektiske modeller – og har fått masse pepper for det.

Amok i Photoshop

Men det er lite som tyder på at de med det første vil satse på litt mindre naturstridige kvinnekropper. Snarere tvert i mot, skal vi tro en ny annonsekampanje fra selskapet Ralph Lauren.

Jenta på bildet i den nye kampanjen er så tynn at det ikke er mulig. Bokstavelig talt – for dette er en ikke helt vellykket Photoshop-jobb.

Annonse


– Misbruk av vår eiendom

Bloggen Boing Boing tok opp saken – og viste fram bildet som et skrekkeksempel på hvor galt det kan gå når grafiske designere som åpenbart har et par løse skruer et sted blir satt til å manipulere modellbilder.

Det likte Ralph Lauren så dårlig at de øyeblikkelig lot sine advokater sende en såkalt «cease and desist»-medling til Boing Boing.

– Truer pressefriheten

I brevet henvises det til den såkalte DMCA (Digital Millennium Copyright Act)-loven i USA, som forbyr gjengivelse eller kopiering av andres intellektuelle eiendom.

Boing Boing henviser på sin side til pressefriheten og «fair use»-prinsippet. De mener at det ville være umulig å behandle denne saken som en nyhet dersom man ikke samtidig publiserte bildet.

Trenger et godt måltid

Vi for vår del publiserer bildet som et faksimile (skjermavtrykk) fra Boing Boing, og regner dermed å ha vårt på det tørre.

For øvrig kunne vi tenke oss å ta med oss jenta på bildet på en brun kafé, med godt øl (om hun er gammel nok) og kjøttkaker i brun saus.

Annonse