Likheten er...eeeh...slående.

Annonse


Apple ut mot grønnsakhandel

Ikke før har Apple i følge vittige tunger prøvd å skaffe seg eksklusive rettigheter til bokstaven «i» (som i «iPod, « »iTunes» og «iMac»), så prøver de å få herredømme over frukten som etter sigende skal holde legen (men tydeligvis ikke advokaten) unna: Eplet.

Fantasi

Frukt- og grønnsakkjeden Woolworth I Australia (som ikke må forveksles med den engelske altmulig-kjeden Woolworth) har fått smake Apples vrede over at noen er så frekke å bruke noe som kan minne opp et eple (men som ikke er det) i sin markedsføring.

Det skal mye fantasi (og det finnes det som kjent en del av i Cupetino, der Apple holder til) for å mene at Woolworth-symbolet (se bildet) ligner på Apples logo.

Formell prostest

Men Apple har like fullt sendt en formell protest til IP Australia, det statlige organet som skal passe på at ingen tråkker i andres bed når det gjelder intellektuell eiendom.

Annonse


Trauste australiere (slike som sier «g’day, mate» og letter på hatten med korker i tråder når de ser en vakker kvinne) har imidlertid liten tro på at Apple har en sak. Woolworth-logoen er nemlig slett ikke noe eple. Nei, den er ikke en gang i fruktfamilien.

Salat eller gresskar

Tvert om dreier det seg om en grønnsak av den typen som vokser nede på jorda, og ikke på trær.

– Det er en stilisert «W» som i grunnen kan være en hvilken som helst grønnsak. Noen sier at det minner om et salathode, andre om et gresskar, forklarer Woolworts talskvinne Clare Buchanan til det franske nyhetsbyrået AFP.

Og der står saken – om det da blir noen sak. For Apple synes nå mest av alt flaue for at de gjorde et nummer av dette i utgangspunktet…

Storm i vannglass

t
For ordens skyld gjør vi oppmerksom på at Apple sendte sitt brev til IP Australia allerede i mars i år, uten at noen tok notis av det. Historien dukket først mandag denne uka opp i den australske avisa The Age, og har siden gått sin seiersgang på verdens nyhetsbyråer, aviser, TV-kanaler og nettsteder.

Teknologibloggen Engadget mener at saken er en storm i et vannglass, og at Apple bare har fulgt vanlige rutiner når det gjelder å hegne om egen merkevare.

Om du mot formodning skulle føle deg usikker på navnet ditt, frukttrærne dine eller jakkemerket ditt, finner du en fullstendig liste over Apples registrerte varemerker på Apple.com

Annonse