Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Skittent og deilig

SPILLTEST: Dirt 2 starter sesongen for flotte bilspill.

Til tross for at rallylegenden Colin McRae døde alt for ung, ivaretas hans legende i stadig mer glimrende spill. Colin McRae Dirt gikk for et par år tilbake noe vekk fra det tradisjonelle rally-fokuset, og amerikaniserte spillserien, gjorde den mer massemarkedsvennlig, men uten å selge sjela si.

Årets oppfølger bygger videre på konseptet. Dirt 2 handler fremdeles om X-Games, gjør om rally til ekstremsport og fjerner seg fra spillets europeiske røtter. Det kan sikkert virke støtende for purister, men med såpass høy grad av underholdning, så gjennomtenkt spillopplevelse og så solid kjøring, kan vi ikke klage. Dirt 2 er et skikkelig bra bilspill, rett og slett.

Karrierestigen
Du er altså en nykommer i rallyverdenen, men blir tatt under vingene til erfarne kjørere som Travis Pastrana og en gjeng med andre. Allerede når vi beveger oss rundt i menysystemet ser vi hvor mye jobb som har gått med til spillets design: Hele grensesnittet sees gjennom førsteperson, der vi beveger oss ut og inn av vår trailer, og kan velge løp, biler, endre innstillinger, kjøre på nett og se på andre elementer ved å gå bort til riktige objekter. Det er skikkelig stilig, og må oppleves.

Konstruksjonen av spillet er temmelig enkel. Vi ser på et verdenskart, og der er alle tilgjengelige løp merket. Disse befinner seg på forskjellige geografiske områder, og nye blir stadig vekk låst opp. London, Tokyo, Los Angeles, Malaysia, Kina, Utah og Kroatia er blant plassene vi besøker. Hvert av stedene har en rekke oppgaver å by på, og stadig flere låses opp jo mer du kjører og vinner. Variasjonen mellom løp er fenomenal. Vi kjører vanlig rally på tid, med en behjelpelig kartleser ved siden av, vi kjører gjennom skitten utmark i buggies og trucks mot en rekke andre motstandere, vi kjører på lukkede baner i flere forskjellige alternativer, og vi kjører ganske tradisjonelle løp fra A til B mot en rekke andre. Modusutvalget rundes av med noe som heter gatecrasher, der du kjører alene og må velte små gummiporter for å vinne tiden som stadig vekk tikker ned. Det er sjelden i et bilspill at samtlige av de mange spillvariantene er like solide og like underholdende, men det er faktisk tilfellet her.

Rik og berømt
Avhengig av hvilke løp du velger, presenterer spillet deg med et utvalg biler som passer til den gitte disciplinen. Alle løp du vinner tjener inn penger, slik at du etterhvert kan kjøpe deg stadig fetere biler. Du kan også lettere tilpasse dem med nye fargevalg og dekorasjoner som låses opp utover. Hver gang du vinner, drar du også inn mer og mer erfaring. Dette åpner nye løp og nye lokasjoner.

For ekstra utfordring kan du fra tid til annen delta i X-Games, der tre løp må vinnes etter hverandre, og det mest massive er World Tour, som gir deg fem forskjellige løp på rad. Seier betyr mer erfaring og masse mer penger. Så, igjen, bedre biler og bedre rykte.

De andre profesjonelle kjørerne figurerer flittig i spillet, og ofte vil de også utfordre deg til en mot en-løp. Og blir det for mye mas, kan du starte en free ride-modus, der du kan sette opp dine egne løp og eksperimentere litt.

Poenget vårt er at det er masse å gjøre her. Spillet er kanskje ikke verdens største, men utfordringen stiger stadig, motstanderne blir mer og mer hissige, og vi får oppdage stadig nye, vakre baner.

Nybegynnervennlig
Mens vi snakker om utfordring, det er ikke til å legge skjul på at spillet kan være nokså enkelt. Takket være flashback-mekanikken kan tiden spoles tilbake opptil fem ganger per løp, så gjør du en dødelig feil, kan du alltid prøve den vanskelige svingen på nytt. Igjen, rally-purister vil sikkert ikke sette pris på dette, men vi henger oss ikke så veldig opp i at Codemasters forsøker å være inkluderende. Du trenger ikke å bruke flashbacks, og du kan skru på høyeste vanskelighetsgrad. Det er ikke verre enn det. Samtidig får nybegynnere også lov til å kose seg med dette flotte spillet.

Uansett håndteres bilene mesterlig, de er responsive, samtidig som vi merker at når vi ofte kjører i gjørme eller grus, kreves det tettere kontroll. Og vi blir overlykkelige hver gang vi når litt asfalt, sånn at den forbanna bilen slutter å skli så mye. Det som er synd er at spillet ikke inkluderer noen form for væreffekter, noe som hadde gjort utfordringen mer variert og dynamisk.

Codemasters har vært fornuftige nok til å ta med fullt sett av flerspillermuligheter, så du får virkelig bevist hva du er god for på nett, i en lang rekke forskjellige varianter. Vi er imidlertid skuffet over at Dirt 2 er nok et spill som dropper split screen.

Utrolig lekkert
Et av de mest imponerende aspektene av Dirt 2 er grafikken, som virkelig overgår det meste. Flere av banene er rett og slett blendende vakre, spesielt de som er plassert i Kina og Malaysia. Frodige jungler og vann dominerer bildet der, og det er idyllisk, flott og fantastisk. Detaljnivået er herlig uansett hvilke baner vi kjører, skyggene og lyseffektene av ypperste klasse, og spesialeffektene virkelig imponerende. I tillegg har bilene glimrende skademodell som virkelig ser brutal ut. Du kan selvsagt velge å kjøre med fullt interiør, ratt, dashboard og det hele. Ethvert bilspill med respekt for seg selv i disse dager må ha det. Og joda, frameraten er helt stabil hele veien, jevne 30 bilder i sekundet.

Lydmessig er spillet også like gjennomført, både når det gjelder motorlyder, stemmeskuespill og musikk. Totalt sett er presentasjonen upåklagelig, fra de fancy, nyskapende menyene, via den fantastiske grafikken og til lydsiden. Dette er et 100% profesjonelt produkt, et skikkelig AAA-spill.

Noe for enhver
Heldigvis følger spillbarheten med, og den omfattende kampanjen, gode flerspilleren, store variasjonen mellom løpene og flotte håndteringen av biler gjør Dirt 2 til en komplett opplevelse for fansen av rallybasert racing. Det er kanskje ikke like realistisk som rallyspill var i gamle dager, da Colin McRae kjempet mot WRC og Richard Burns for den mest troverdige fremstillingen av sporten, men det er andre tider i dag. Dirt 2 er kongen, og alle bilspillentusiaster bør hilse på ham.

Med Dirt 2, Need for Speed: Shift, kommende Forza 3 og Gran Turismo 5, ser høsten 2009 ut til å bli en spektakulær periode for bilspillelskere. Det er bare å glede seg.