Hopp til navigasjon Hopp til innhold
«Star Trek» og andre godsaker må du neste år trolig betale for om du vil se det lovlig på YouTube. (Ill.: YouTube)

Snart filmleie på YouTube

Nærmer seg avtale med Hollywood.

YouTube/Google og de største filmstudioene er nær ved å undertegne en avtale som vil gi et massivt tilbud av nye filmer på YouTube – mot betaling.

24 kroner filmen

Det melder den store finansavisen Wall Street Journal (krever abonnement).

I følge avisen vil prisen pr. streaming-sesjon av leiefilm ligge på tre dollar og 99 cent – om lag 24 norske kroner. Dette er under den prisen som er vanlig å ta for en leiefilm i Norge, men langt over det som har blitt vanlig i USA.

Lavere kostnader

Amerikanerne kan i dag plukke opp en DV Deler Blu-ray for rundt en dollar, som med dagens kurs tilsvarer seks norske kroner.

Dermed øyner filmbransjen store muligheter for økt profitt. Spesielt tatt i betrakting av kostnadene ved å tilby film på YouTube bare er en brøkdel av det tradisjonell filmutleie koster.

HD-film til høyere pris

Filmselskapene slipper blant annet å lage fysiske disker, pakke dem inn i esker av plast og la grådige distributører kjøre dem rundt til butikker som også skal ha sin andel.

Prisen på 24 kroner gjelder imidlertid film i standardoppløsning, noe som på YouTube vil si dårligere bildekvalitet enn det vi er vant til fra DVD. I følge Wall Stret Journal vil filmene også bli tilbudt i HD-kvalitet – selvsagt til en høyere pris.

Skeptisk filmbransje

Hva HD-prisen blir, er ennå ikke kjent. Det er heller ikke kjent om tilbudet om filmleie vil gjelde utenfor USA.

Den mektige amerikanske filmbransjeorganisasjonen MPAA (Motion Picture Association of America) har så langt vært skeptisk til YouTube. Årsaken er at YouTube ikke har kunnet varte opp med en forretningsmodell, og ikke minst at mye ulovlig kopiert materiale har ligget ute på videotjenesten.

Mye leie fra før

Samtidig har flere filmstudioer inngått avtaler med YouTube om å legge ut reklamesnutter for kommende filmer. Dette har imidlertid ikke vært noen stor inntekstkilde for YouTube, og skal heller ikke ha hatt noen målbar markedsføringseffekt.

Om YouTube-avtalen går i boks, er ert ikke første gang filmbransjen inngår samarbeid med en nettbasert filmtjeneste. Siden april i fjor har det vært solgt film og TV-serier via iTunes i USA, og både Hulu, ABC.com, Nick.com, og Netflix kan tilby kan tilby ulike varianter av streaming og nedlasting av film.

Samtidig har svenske Voddler tatt mål av seg til å bli for filmbransjen det Spotify har blitt for musikkbransjen.

Største konkurrent: Pirater

For oss nordmenn er det heller dårlig med muligheter for filmkjøp og leie via nettet, ut over bestilling av fysiske disker. Her til lands er imidlertid tilbudet om filmeleie via kabelselskapene utbredt.

Spørsmålet er om et YouTube-tilbud vil kunne spise seg inn på dette markedet. Men kanskje viktigst av alt: Om det kan konkurrere med den ulovlige nedlastingen via Pirate Bay, MiniNova og andre trackere.

På tross av at de har både loven og flere domsavsigelser på sin side, tyder lite på at filmbransjen klarer å stoppe piratvirksomheten.