I mai i fjor skrev ITavisen om hvordan Microsoft skulle betale brukere og annonsører for å bruke Microsoft søketjeneste Live Search.
Gir rabatt
Siden har Live Search blit til Bing. Nå utvider Microsoft den såkalte «cashback»-planen til et sinnrikt rabattsystem som kan gi Bing-brukerne økonomiske fordeler i forhold til for eksempel brukere av Yahoo.
Systemet virker slik at dersom du kjøper en vare som du har funnet på Bing, får du rabatt . Typisk ligger denne på mellom 8 og 10 prosent av varens utsalgspris.
To fluer i et smekk
Microsoft håper på denne måten å slå to fluer i et smekk: De får flere til å bruke Bing, som så langt ikke har klart å ta nevneverdig markedsandel fra Google. Og de tiltrekker seg annonsører, som igjen håper på økt salg.
Annonse
Microsoft har satt i gang en storstilt reklamekampanje for Cashback i USA.
Her ser du ett av reklameinnslagene:
Enkelt å hacke
Flere har påpekt at det er enkelt å hacke Cashback.
Det vil si at du ved hjelp av de riktige søkeordene kan vandre rundt i butikkene Microsoft har avtale med og få rabatter, uten å følge Microsofts regler.
Cashback gjelder foreløpig bare amerikanske nettsurfere, og det har så langt ikke kommet signaler om at norske Bing-brukere også vil få denne typen rabatter.
Annonse