Mens iPhone og iPod selger mer enn noen sinne, sliter Apple med salget av sine datamaskiner.
22 prosent opp
Det viser en ny undersøkelse fra markedsbyrået NPD Group.
I følge undersøkelsen har salget av PC-er med Windows steget med hele 22 prosent i februar i år i forhold til samme måned i fjor.
16 prosent ned
Samtidig sank salget av Apples Mac-maskiner med 16 prosent i samme tidsrom. Og det skyldes ikke at kjøperne ikke har lyst på nye maskiner. De velger rett og slett PC i stedet for Mac i større grad enn for ett år siden.
Annonse
Tallene gjelder bare USA-markedet, men gir trolig en god indikasjon på hvor totalmarkedet i verden bærer hen.
Synkende MacBook-salg
Årsaken er at folk velger rimeligere alternativer i dårlige tider. For det er et faktum at man må betale betydelig mer for selv de billigste Mac-ene enn en standard PC – bærbar som stasjonær. På den annen side ligger likt spesifiserte Mac-er og PCer på noenlunde samme pris.
Ser man på bærbare alene er også resultatet nedslående, sett med Apples øyne. Mens salget av Windows-baserte laptoper steg med hele 36 prosent i forhold til februar i fjor, sank salget av MacBooks med sju prosent.
Roper på billig-Mac
NPDs PC-guru Stephen Baker mener at Apple nå sårt trenger en billig-maskin. Men at denne maskinen ikke bør kalles en Mac.
– Det er for store fare for kannibalisering å introdusere en lavprismaskin i et høyprissegment, sier han til BetaNews.com.
Han mener at iPod Touch er et godt eksempel på at det lar seg gjøre å selge et high end-produkt til en relativt hyggelig pris – uten å kalle den en Mac. Noe den egentlig er, siden den inneholder de fleste funksjoner som en bærbar Mac har.
Annonse
Annonse