PC-er med Windows har ikke bare markedsdominans - de øker avstanden dramatisk til Mac. Nå har de fått bra design også, noe denne nye Dell-maskinen er et eksempel på.

Annonse


PC-kjøperne vender Apple ryggen

Mens iPhone og iPod selger mer enn noen sinne, sliter Apple med salget av sine datamaskiner.

22 prosent opp

Det viser en ny undersøkelse fra markedsbyrået NPD Group.

I følge undersøkelsen har salget av PC-er med Windows steget med hele 22 prosent i februar i år i forhold til samme måned i fjor.

16 prosent ned

Samtidig sank salget av Apples Mac-maskiner med 16 prosent i samme tidsrom. Og det skyldes ikke at kjøperne ikke har lyst på nye maskiner. De velger rett og slett PC i stedet for Mac i større grad enn for ett år siden.

Annonse


Tallene gjelder bare USA-markedet, men gir trolig en god indikasjon på hvor totalmarkedet i verden bærer hen.

Synkende MacBook-salg

Årsaken er at folk velger rimeligere alternativer i dårlige tider. For det er et faktum at man må betale betydelig mer for selv de billigste Mac-ene enn en standard PC – bærbar som stasjonær. På den annen side ligger likt spesifiserte Mac-er og PCer på noenlunde samme pris.

Ser man på bærbare alene er også resultatet nedslående, sett med Apples øyne. Mens salget av Windows-baserte laptoper steg med hele 36 prosent i forhold til februar i fjor, sank salget av MacBooks med sju prosent.

Roper på billig-Mac

NPDs PC-guru Stephen Baker mener at Apple nå sårt trenger en billig-maskin. Men at denne maskinen ikke bør kalles en Mac.

– Det er for store fare for kannibalisering å introdusere en lavprismaskin i et høyprissegment, sier han til BetaNews.com.

Han mener at iPod Touch er et godt eksempel på at det lar seg gjøre å selge et high end-produkt til en relativt hyggelig pris – uten å kalle den en Mac. Noe den egentlig er, siden den inneholder de fleste funksjoner som en bærbar Mac har.

Annonse