Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Motorolas RAZR-modeller er ikke lenger så hippe som de var. Årsaken er navnet, i følge en ny undersøkelse. (Ill.: Motorola)

Navnet selger mobilen

…men «RAZR» er ikke fett nok.

Motorola startet trenden med «kule» mobilnavn som RAZR og ROKR. HTC fulgte opp med TyTN og MTeoR.

Svart som et kondom

Siden har Motorola kommet med både SLVR, PEBL, 4LTR og KRZR.

Suksessen kom, men det gjorde også konkurrentene. LG kvitterte med Fusic og Chocolate og Samsung med BlackJack (et navn som neppe ville slått an i Norge, der Blackjack er mest kjent som en kondomtype).

Samsung har for øvrig FlipShot og Juke, mens Nokia har Luna og Arte, mens Sony Ericsson nøyer seg med numeriske modellbetegnelser.

– Følger ikke med tida

Nå viser en ny undersøkelse fra analysebyrået Strategic Name Development at slike navn faktisk har noe for seg. Forutsetningen er at de føles «riktige», slik som iPhone.

Motorola gjør ikke det, skal vi tro undersøkelsen.

– Motorolas mobiltelefonnavn blir ikke lenger oppfattet som moderne, kreative, engasjerende, kule eller lette å huske. Dette viser den solide nedganggen i Motorolas markedsandel, heter det.

Motorolas mobiltelrefoner sank med hele 14 proesntpoeng til 21 prosent i 2. kvartal 2008. I undersøkelsen tilskrives det en «ukul» navnepolitikk.

Stikkord: htc, lg, Mobil, nokia, samsung, sony, sony ericsson