Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Denne amatørvideoen med enmanns allsang-versjon av Star Wars-temaet ble brutalt fjernet fra YouTube. Det vil EFF nå ha en slutt på. (Ill.: YouTube)

Vil sabotere YouTube-fjerning

Opprør mot «Pink Bar of Doom».

YouTube/Google har i lengre tid ligget i krangel med film/musikk-giganten Warner Brothers. Konflikten går på om YouTube-brukere skal få legge ut egne, fiksede versjoner av Warner-klipp.

Måtte fjerne allsang

Krangelen har fått de underligste utslag. For eksempel har en lystig YouTube-bruker blitt bedt om å fjerne en høyst amatørmessig allsangversjon av komponisten John Williams Star Wars-tema, som Warner har rettighetene til.

Eksemplene er mange, og til dels absurde. Og farsen endte med at YouTube ble bedt om å tagge innslag slik at Warner lettere kan finne det de mener er «sitt» materiale. Noe de mener både er praktisk umulig og juridisk betenkelig.

Rosa skilt

Nå hersker en slags våpenhvile mellom de to. Men like fullt oppdager vanlige YouTube.brukere stadig vekk at de får den såkalte «Pink Bar of Doom» – et rosa skilt som forkynner at videosnutten har blitt fjernet av opphavsrettsårsaker.

Nå tar nettrettighetsorganisasjonen Electronic Frontier Foundation (EFF) til orde for å sabotere Warners steinharde regime.

To spørsmål

I stedet for å bare godta at videoen blir fjernet, oppfordres de som har laget den til å stille seg selv følgende spørsmål:

1) Er videoen ikke-kommersiell?
2) Inneholder den vesentlige bidrag fra deg?

Hvis svaret er «ja» på begge spørsmål, skal du ikke godta fjerningen. Da skal du varsle EFF, slik at de kan ta hver enkelt sak videre gjennom rettsapparatet.

Kan kjøre rettssaker

Organisasjonen er utvilsomt både økonomisk og resursmessig kapabel til å gjøre dette. De har store, kommersielle interesser i ryggen og får støtte både fra rike enkeltpersoner og selskaper som har interesse av et løsere opphavsrettsregime enn det film- og platebransjen legger opp til.

Dermed har konflikten mellom Warner og YouTube/Google tatt en ny, og kanskje enda mer underholdende vending…

Kilde:
arstechnica.com

Stikkord: Google, platebransjen, youtube