Hopp til navigasjon Hopp til innhold
spot (Ill.: Spotify.com)

Vil ha «Spotify» for film

Svenskene vil være først – igjen.

Etter suksessen med musikktjenesten Spotify vil Bredbandsbolaget i Sverige nå fleske til med det samme tilbudet for film og TV-serier.

– Vi vil være først

Selskapet håper å få til et samarbeid med film- og TV-bransjen tilsvarende det Spotify har fått til med så godt som samtlige av de store plateselskapene.

– Jeg skal ikke stikke under en stol at vi vil være først, sier Bredbandsbolagets direktør Georgi Ganev til IDG.se.

Suksess med musikk

Bredbandsbolaget ga bort en halv million Spotify-kontoer til sine kunder, og er svært fornøyd med samarbeidet med musikktjenesten, som også har sitt opphav i Sverige.

Spotify er en kjempestor musikkdatabase der du kan velge og vrake hva du vil høre på. Helt gratis om du godtar litt irriterende lydreklame innimellom. Og mot betaling om du vil slippe reklamen.

Vil demme opp for piratene

Platebransjen håper på denne måten å demme opp for piratene, samt å selge mer musikk via iTunes og andre nettbutikker.

Den samme logikken kan utvilsomt bli aktuell for filmbransjen. Men spørsmålet er om folk kjøper en film de allerede har sett som stream.

– Folk er frustrerte

Direktør Ganev vil ikke røpe hvilke aktører innen filmbransjen han har hatt kontakt med. Men han er svært optimistisk.

– Jo før, jo bedre. Alle som liker film og har forstått mulighetene for å se på film via nettet føler det sånn. jeg tror det finnes en frustrasjon over at ikke alle filmer finnes lett tilgjengelige på nettet på en enkel og lovlig måte, sier han.

Stikkord: fildeling, film, gratis, itunes, musikk, spotify, sverige