PC-AgeOfConanHyborianAdventures

Annonse


– Funcom utnytter de ansatte

Tidligere ansatte og fagforbundet EL og IT går hardt ut mot Funcom.

Age of Conan-skaper får sterk kritikk

Tidligere ansatte i det norske spillselskapet Funcom som står bak storspill som Age of Conan og går hardt ut mot sin tidligere arbeidsgiver. Blant annet skal flere ha blitt alvorlig syke etter for stort arbeidspress.

Ifølge Erik Bråten fra LO-forbundet EL & IT gikk det hardt utover de som prøvde å organisere seg:

– Så fort noen viser initiativ for å få en rettferdig behandling, er det rett ut. Sånn har det vært, og sånn er det nå, forklarer Bråten til Dagbladet.no.

Annonse


– Ikke still spørsmål

«Theodor» er en av de tidligere ansatte som ønsker å være anonym. Han beskriver en ledelse som ikke tok de ansatte seriøst:

– Starter du å stille spørsmål om ledelsen, da har du et problem. Jeg er også sint på hva de har sagt til publikum (om «Age of Conan», journ. anm). De sa at vi skulle ha ting i spillet som ikke var i spillet ved lansering, men som sto skrevet på boksen i butikkene, forklarer «Theodor».

– «Crunch» i tre år

Samme person forklarer også at det har vært et svært stort press på de ansatte til å levere noe som har ført til sykdom og brudd med partner for «Theodor».

«Crunch» er et utrykk fra spillbransjen og blir brukt til å beskrive de siste ukene med intensiv jobbing for å få et produkt ferdig.

– Problemet med «Age of Conan» er at spillet var i «crunch» i nesten tre år. De sa alltid at det var en milestein på vei, og så kom den dagen og de bare utsatte lanseringen, så vi måtte fortsette med å jobbe, sier «Theodor».

Bekrefter positiv forandring

Det har i den siste tiden skjedd en forandring ifølge Erik Bråten fra EL & IT:

– At det har skjedd en endring er helt klart, og det kan vi takke disse guttene for. Nå har vi kommet innenfor veggene der, og jeg tror det hjelper. Men det er fortsatt mange ting å ta tak i, spesielt arbeidstid og arbeidsavtaler.

– Respekt og folkeskikk må også inn. At andre har andre meninger enn deg selv, er grunnleggende — men det skal ikke føre til urettmessig behandling. Hvis du viser ansatte at du tar dem på alvor, får du tillit og respekt for god ledelse. Da øker produksjonen, og da kommer trivselen, sier Bråten.

Kilde:
Dagbladet

Annonse