Hopp til navigasjon Hopp til innhold
joostss

Joost relanseres i ny form

Denne gangen funker den i nettleseren.

Joost var et svært omtalt produkt da det ble sluppet i 2007, og skulle være tjenesten som dro dagens TV over til nettet. Slik ble det imidlertid ikke, og deres visjon hvor brukere måtte laste ned en applikasjon til skrivebordet for å få tilgang til tjenesten, appelerte til altfor få mennesker.

Nå er den nye versjonen klar, og gjør det mulig å se Joost-TV rett i nettleseren. Vil den klare seg bedre denne gangen?

Amerikanske konkurrenter
En av hovedkonkurrentene til Joost er uten tvil amerikanske Hulu, som tilbyr en rekke tv-programmer og serier. Deres tjeneste er imidlertid begrenset til amerikanske brukere, noe Joost ikke er. Det samme gjelder Youtubes nye satsning på tv-serier, som også er forbeholdt en amerikansk ip-adressse.

Hulu skjønte raskt at TV-streaming rett i nettleseren var veien å gå, og fikk raskt en solid brukergruppe. Om Joost klarer å friste de samme brukerne med sitt eget innhold får vi vente og se. Det er i hvert fall fint å se at vi i Norge også blir prioritert for en gangs skyld, og kan få tilgang til online-TV på lik linje med resten av verden.

Nytt satsningsområde
Joost vil satse mer på community-muligheter, som forum og muligheten til å følge med på hva vennene dine ser på. I tillegg har flere og flere reklamebyråer innsett potensialet til online-TV, og satser mye penger på tilbudene som er tilgjengelig. Dermed kan vi forvente mer reklame på webbasert-TV fremover, både på YouTube, Joost og eventuelt Hulu.

– Vi får se hvor mye de kommer unna med før brukerne blir sure, sier mediaanalytikeren James McQuivey.

Sjekk ut nye Joost selv her.

Stikkord: reklame, tv