Hopp til navigasjon Hopp til innhold
I 1929 brøt verdens bank- og finanssystemer fullstendig sammen. Her fra en kø utenfor en bankfilial i New York. (Ill.: US National Archives)

Nettbankkunder tømmer kontoen

Redd for finanskrisen.

Det er ikke lenger nødvendig å stå i kø utenfor bankfilialen for å ta ut alle pengene sine. Det har kundene i den kriserammede amerikanske banken Wachovia skjønt.

Stoler ikke på myndighetene

Hvor stort omfanget er, vil banken ikke ut med. Men i følge nyhetsbyrået Reuters flytter både Wachovias kunder og kunder i andre banker som er i trøbbel i all stillhet pengene sine til banker som oppfattes som tryggere.

En annen bank som opplever penge- og kundeflukt er belgisk-nederlandske Fortis. I motsetning til Wachivia har Fortis fått hjelp av myndighetene. Likevel stoler åpenbart ikke kundene på at dette vil redde banken.

– Om Fortis var i trøbbel, ville jeg overført pengene på kontoen via nettet til mine foreldres konto, sier den nederlandske studenten Fredrique Schilte.

Som i 1929 – men uten kø

Under den store, globale depresjonen fra 1929 til 1933 sto fortvilte kunder i kø utenfor bankfilialene for å ta ut pengene sine før det var for seint. Mange opplevde stengte dører, samt at kontoen deres var annulert og pengene dermed tapt.

De fleste holder det for relativt usannsynlig at det samme vil skje igjen, men mange nettbankkunder er tydeligvis av en annen oppfatning. Det er tross alt bare noen måneder siden den britiske storbanken Northern Rock var i alvorlig trøbbel, og kundene sto i kø utenfor dørene.