Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Wall-E lager Mac-lyder og bruker iPod. Det passer ikke i en barnefilm mener Forbrukerombudet.

Wall-E spekket med Apple-reklame

– Dette hører ikke hjemme i en barnefilm.

Det er svært mye Apple-produktplassering i Pixars nye animasjonsfilm.

Mac-lyd

Blant annet er lyden roboten lager når han er ferdig oppladet den samme som når man skrur på en Mac. Gry Nergård fra Forbrukerombudet mener ikke slik reklame passer seg i en film myntet mot barn.

– Det er et prinsipp om at reklamen skal holdes utenfor andre produksjoner for at vi skal kunne kjenne det igjen. Når vi skal ta stilling til våre kjøp på bakgrunn av reklamen, er det av helt andre grunner enn at det var et kult produkt med i en film, forteller Nergård og legger til at det ikke bør være styrende for de valgene forbrukerne tar.

Kommer også til Norge

Filmen hylles av kritikerne og har allerede 8.7 på IMDB og mange stemmer.

– Jeg tror Apple sin målgruppe er foreldre som ser filmen sammen med barn, og det er for å bli positiv til Apple-produkter, sier forsker på produktplassering, forklarer Lars Erling Olsen ved Handelshøyskolen BI.

Olsen tror denne type markedsføring også vil bli vanlig her i Norge, men at det nok vil sitte litt lenger inne å reklamere så direkte til barn. Pixar har røtter i Apple. Sjefen Steve Jobs kjøpte i 1986 Pixar og solgte det senere til Disney.

Wall-E har premiere på norske kinoer i dag.

Kilde:
NRK

Stikkord: Apple, film, jobs, reklame, video