Først opplevde platebransjen å få varene sine lagt ut gratis. Deretter fulgte spill-, film- og programvarebransjen.
Narvesen-vare
Nå har turen kommet til magasinene. Vi snakker altså om glossy kioskblekker med fine bilder, masser av annonser, mer eller mindre dyptpløyende kjendisintervjuer og påkostede reportasjer – alt sammen på godt, gammeldags papir.
Nettstedet Mygazines.com hevder de er i sin fulle rett når de tilbyr et knippe kjent – og mange ukjente – internasjonale blader til gratis beskuelse i en egen, nettbasert leser.
– Som hos tannlegen
Bladene kan også lastes ned, men da må du registrere deg. Det har rundt 16 000 gjort hittil.
Annonse
Nettstedet mener at det de gjør er akkurat det samme som tannleger og leger gjør i sine venteværelser – de legger ut magasiner til folk som er innom.
– Alvorlig lovbrudd
Forlagene bak kjente magasiner som People, Sports Illustrated og The Economist mener på sin side at det er snakk om alvorlige lovbrudd.
– Det er ganske vanskelig å se hvordan dette kan være noe annet enn en endefram rekke av brudd på opphavsretten. Her finner du hele magasiner uten kommentarer eller kritikk – helt klart ikke snakk om klassisk sitatrett, sier advokat Jeffrey Cunard i selskapet Debevoise & Plimton LLP i Washington til nyhetsbyrået AP.
Registrert i skatteparadis
Det kan likevel bli vanskelig å ramme dem juridisk. Mygazines er nemlig registrert på Aguilla, et skatteparadis i Karibia.Øya er formelt sett et britisk protektorat, men det har tidligere vist seg vanskelig å bruke britisk rett i slike tilfeller.
De fleste av magasinene som ligger ute, er amerikanske. Skulle det vise seg at serverne til Mygazines befiunner seg fysisk i USA, kan disse beslagslegges og stenges.
Men de som står bak, kan ikke tvinges til å møte for en amerikansk rett.
Kilde:
Sydney Morning Herald.
Annonse
Annonse