Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Mange har irritert seg over figuren Crazy Frog. Nå viser det seg at heller ikke EU liker hvordan skapningen selger produktene sine.

EU imot «Crazy Frog»-reklame

Har sett seg lei på villedende mobilreklamer.

Både reklamer på TV og på nett er fylt av skrikende mobillyder, Crazy Frogs og ringetoner du kan få for en billig penge, så lenge du abonnerer på tjenesten og selger sjelen din i samme slengen.

Nå har EU gått lei av de villedende reklamene, og konkluderer med at de aller fleste ringetone-reklamene på nettet ikke følger lovverket for merking av kjøpsforholdet.

Ungdommer blir rammet
Resultatet av de misvisende reklamene er at mange, hovedsaklig ungdommer, blir lurt til å inngå dyre avtaler med selskapene.

Kommissær for forbruker-beskyttelse Meglena Kuneva forteller at de må advare ungdommer mot slike avtaler. «Vær beredt og pass på hva du pålegger deg å gjøre», er visdomsordene hun vil formidle til så mange som mulig.

I følge rapporten er 39 av 43 store ringetone-nettsteder i England for dårlig markert, i henhold til EUs lovgivning.

Kilde:
The Inquirer
Vnunet

Stikkord: england, eu, the inquirer, tv