Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Begge parter kommer godt ut av denne avtalen - Youtube får anonymisert sin informasjon, og Viacom fremstår som den forståelsesfulle parten.

Bruker du Youtube?

Nå får Viacom tilgang til brukerinformasjonen din.

For en lang tid siden ble Youtube saksøkt av Viacom. Dette i seg selv er ikke så stort, da Google ofte får henvendelser fra misfornøyde film- og tv-selskaper. Viacom gikk imidlertid hardt til verks, og saksøkte Google for at over 150 000 videoer av deres produkter lå ute.

Google lot seg ikke skremme, og sa at de ville gå helt til høyesteretten med saken. Etter flere runder fram og tilbake det siste året har en dommer nå pålagt Google å gi Viacom all brukerinformasjon de har om Youtube-brukere til Viacom. Det vil si både IP-adresser, brukernavn og hvilke videoer hver enkelt har sett og lastet opp.

– Respektér våre brukere
Google er selvfølgelig ikke fornøyde med rettens avgjørelse, og sier i en uttalelse at de håper Viacom vil respektere deres brukere.

– Vi ber Viacom om å respektere brukernes personvern, og tillatte oss å anonymisere loggene før vi gjør dem tilgjengelige, slik retten har bedt oss om, forteller Google til pressen.

Viacom er i tillegg blitt pålagt av retten til å kun bruke informasjonen de får fra Google for å undersøke mulig lovbrudd fra Youtubes side, ikke på individuelt nivå. Det vil altså si at de ikke vil gi noe av informasjonen videre til verken RIAA i USA eller piratjegeren Tøndel her i Norge.

Viktig for framtiden
Utfallet av saken kan ha stor påvirkning på hvordan nettinnhold kan se ut i framtiden. Slik det er nå gjemmer Youtube og flere lignende sider seg bak en gammel lov fra internettsbarndom i 1997, kalt the Digital Millennium Copyright Act.

Skulle Viacom vinne vil de ha store påvirkninger på bruksområdet for loven, og vil i tillegg bane veien for at lignende søksmål vil vinne frem. Det er imidlertid ikke noen vits å holde pusten helt enda, da saken vil gå mange runder i rettslokalet før noen av sidene vinner frem.

Kilde:
Cnet

Stikkord: digital, Google, riaa, usa, youtube