Maskiner som dette blir stadig vanligere å se på Europas kontorpulter.

Annonse


Har 66 % av luksus-markedet

Om du har tenkt å kjøpe deg en datamaskin som i USA koster mer enn 1000 dollar, er sjansen stor for at det blir en Mac.

Prisen avgjør

I følge en fersk markedsundersøkelse fra NPD Group har Apple nå om lag to tredeler (66 prosent) av markedet for såkalte high end-maskiner i USA (som ikke er det samme som high-end i et Norge med langt høyere gjennomsnittspriser på PC). Det gjelder ikke nødvendigvis ytelse, men pris.

Tallet gjelder alle typer personlige datamaskiner. Fordeler man tallene på maskintype, ser man at Apple har hele 70 prosent av det stasjonære luksus-markedet og 64 prosent av det øvre skiktet av laptop-markedet.

14 prosent totalt

Totalt i USA har Apple nå 14 prosents markedsandel. Dette gjelder bedrifts- og privatmarkedet sammenlagt.

Annonse


Ser man på privatmarkedet isolert, hadde Apple i følge Piper Jaffray i siste kvartal i 2007 21 prosents markedsandel i USA.

Samme tendens her

Når det gjelder Norge og Europa, finens det foreløpig ikke sikre tall. Men tendensen synes å være klar.

Bare det siste året har det dukket opp to-tre nye Apple-spesialbutikker i Oslo. Og mens det tidligere bare var Windows-maskiner å se i hyllene hos de store forhandlerne, selger nå stadig flere elektromarkeder iMac og MacBook.

Annonse