Annonse


– DRM kommer tilbake

DRM har lenge vært et stort irritasjonsmoment for forbrukere som har kjøpt musikk via internett. Innholdsbransjen legger begrensninger på filene man kjøper, som for eksempel innebærer antall ganger man kan flytte filen, hvilke avspillere man kan bruke og mye annet.

Under en paneldiskusjon i Hollywood uttalte de store rettighetsaktørene i innholdsbransjen seg om DRM – Og det er ikke gode nyheter for de som trodde at DRMen nå er i ferd med å dø ut.

Må ha DRM

– Jeg har laget en liste over 22 måter man kan selge musikk på, og 20 av dem krever DRM, sa teknologisjef i RIAA, David Hughes. Flere av de store plateselskapene har lenge vært på vei bort fra DRM, men det kan nå virke som om rettighetsorganisasjonene i innholdsbransjen ikke ønsker dette.

Det er kanskje i filmbransjen motstanden mot en DRM-fri fremtid er størst, skal vi tro MPAA-sjef Fritz Attaway.

Annonse


– Vi trenger DRM for å minne kundene våre på begrensningene i lisensavtalen de har inngått med oss, sa Attaway.

– DRM er ikke død

David Hughes påpekte videre at DRM-teknologien slettes ikke er død. Man finner DRM-filer på alle de store musikksidene, blant annet på iTunes. Videre snakket Hughes om at DRM-teknologien må lages slik at folk ikke legger merke til den.

– Folk vil ha musikk når de vil ha det. De handler om tilgang. Hvis de får det, vil de ikke bry seg om DRM, sa Hughes.

Ikke alle vil ha DRM

Det var ikke alle deltagerne på paneldiskusjonen som mente at DRM var løsningen. Rajan Samanti, direktør i Digimarc Corp. som jobber med å finne DRM-alternativer, mener kampen er tapt.

– Det er på tide å kaste inn håndkleet. Dagens unge har altfor mange metoder for å komme seg rundt DRM, sa Samanti.

Kilde: News.com

Annonse