med Adobes nye gratisjeneste Photoshop Express har du null kontroll med bildene dine.

Annonse


Kan gjøre hva de vil med bildene dine

Det er ikke uvanlig at nettbaserte tjenester forbeholder seg retten til å bruke materiale du legger inn der på forskjellig vis. Både MSN, Flickr og Photobucket har slike klausuler som du må undertegne digitalt før du får tilgang til å legge inn bilder og annet materiale på deres sider.

Går mye lenger

Adobe går likevel et langt skritt lenger på sin nye, nettbaserte gratisutgave av bildebehandlingsprogrammet Photosho – Photoshop Express.

Her heter det:

Adobe krever ikke eiendomsretten til dit innhold. Likevel, når det gjelder innhold som du leverer fra deg eller gjør tilgjengelig for å inkluderes i offentlig tilgjengelige områder i tjenestene, gir du Adobe en verdensomspennende, royalty-fri, ikke-eksklusiv, evig, ugjenkallelig og fullt ut ubegrenset lisens til å bruke, distribuere, ta avgift eller annen betaling for, reprodusere, modifisere, tilpasse, publisere, oversette, offentlig framføre og offentlig vise fram slikt innhold (helt eller delvis) og til å innlemme slikt innhold i materiale eller arbeid i hvilket som helst format eller medium som er kjent i dag eller kommer til å bli utviklet.

Annonse




(Adobe does not claim ownership of Your Content. However, with respect to Your Content that you submit or make available for inclusion on publicly accessible areas of the Services, you grant Adobe a worldwide, royalty-free, nonexclusive, perpetual, irrevocable, and fully sublicensable license to use, distribute, derive revenue or other remuneration from, reproduce, modify, adapt, publish, translate, publicly perform and publicly display such Content (in whole or in part) and to incorporate such Content into other Materials or works in any format or medium now known or later developed.)

Kan havne i Cola-reklame

Teksten, som unektelig er juridisk munnfull, fratar altså deg som bruker fullstendig råderetten over de bildene du måtte behandle og legge inn i Photoshops database.

Mens andre, som Photobucket og Flickr, bare forbeholder seg retten til å bruke bilder og annet materiale innefor sine egne forretningsområder, gir Photoshop-kontrakten anledning til å videreselge og publisere på bred front.

Dermed kan du – i hvert fall teoretisk – risikere at dine feriebilder blir brukt i en Cola-reklame. Eller at bildene av familien din som hygger seg med et glass vin plutselig dukker opp som illustrasjon til en artikkel om alkoholproblemer.

Det er likevel håp i sikte. For Adobe innser selv at kontrakten går for langt. I følge bloggeren John Nack skal Adobe nå være i gang med å utarbeide en ny tekst, som ikke åpner for det Adobe kaller «ting vi aldri ville gjøre med innholdet».

Kilde:
BetaNews

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse