Microsoft gikk fredag ut med et bud på Google-rivalen Yahoo.
Mer bekymret enn ekspertene
Budet på ufattelige 44,6 milliarder dollar (om lag 241 milliarder norske kroner) ligger 60 prosent over Yahoos børsverdi og anses som såkalt «fiendtlig» i finanskretser.
Mens mange eksperter nærmest har fnyst av tilbudet og kalt Microsoft desperate, er Google-ledelsen åpenbart bekymret for hva et eventuelt Yahoo-oppkjøp kan føre med seg.
– Kan begrsnse valgfriheten
På Googles offisielle blogg skriver selskapets juridiske direktør David Drummond at budet reiser alvorlige spørsmål om Microsofts hensikter.
Annonse
Han spør seg blant annet om hensikten er å bruke den dominerende posisjonen Microsoft har på PC-markedet til å begrense nettbrukernes muligheter til å velge hva slags e-posttjenster, nettprattjenester og andre nettfunksjoner de kan bruke.
Nytt monopol?
Dersom du legger sammen Microsofts Messenger med Yahoos Messenger og Microsofts Hotmail med Yahoos e-post får du en mektig konstellasjon som ligner et monopol.
Han viser til at Microsofts strategi ofte har vært å kjøpe opp innovative bedrifter framfor å utvikle teknologi og løsninger selv.
– Valgfrihet er kjernen
Ikke overraskende hevder Drummond at Google har et helt annet utgangspunkt.
– Vi tar et åpent Internett, valgfrihet og oppfinnsomhet alvorlig. De er selve kjernen i vår kultur. Vi tror at Internett-brukernes interesser bør og skal komme først når man skal vurdere det forselåtte kjøpet og alterntitvene til det, skriver Drummond.
Ondt imperium?
Han er direktør i et selskap som bruker slagordet « don’t be evil» («ikke vær ond»). Kritikere av progamvaregiganten bak Windows og Office brukes ofte uttrykket «det onde imperium».
Microsoft har flere ganger blitt dømt for konkurransevridning i USA og EU. Men dette ser ikke ut til å ha svekket deres posisjon i markedet. Samtidig har utallige konkurrenter reist søksmål mot selskapet, uten at dette ser ut til å ha hjulpet heller.
– Vil bli bedre
Microsoft hevder på sin side at situasjonen vil bli bedre for nettbrukerne dersom oppkjøpet kommer i stand.
– Kombinasjonen av Microsoft og Yahoo vil skape et mer konkurransepreget marked både når det gjelder søk og annonser, skriver Microsoft advokat Brad Smith i en pressemelding.
Yahoo+Google i stedet?
Det er imidlertid slett ikke sikkert at Yahoo takker ja til budet fra Microsoft. I følge nyhetsbyrået Reuters vurderer Yahoo tvert om å inngå avtale med Google for å styrke en posisjon som stadig blir svekket.
I så fall vil trolig Microsoft kunne påstå at en ny monopolist er i emning…
Annonse