Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Amazons MP3-butikk har nå avtale med alle de fire store plateselskapene. (Ill.: Amazon.com)

Sony inn i Amazons MP3-butikk

Nå er alle de fire store på plass.

Først kom meldingen om at Sony BMG kutter ut kopisikring (DRM) i sin egen, kommende musikkbutikk Platinum Music Pass.

Følger kundenes ønske

Nå har Sony også signert avtale med verdens største nettbutikk, Amazon. I likhet med de tre andre store, verdensomspennende plateselskapene EMI, Universal og Warner skal de selge musikken sin som DRM-frie MP3-filer – med andre ord i akkurat det formatet folket vil ha.

Dermed er det usikkert hvorvidt Sonys egne planer om å konkurrere med iTunes blir en realitet. Amazon er så langt den eneste mulige, seriøse utfordreren etter at Microsoft og MSN så langt må sies å ha feilet med sin nettbaserte musikksalg-modell.

Prisene går ned

At Apple endelig får seriøs konkurranse betyr også at det blir press på prisene. Tidligere denne uka standardiserte iTunes prisene i hele Europa, slik at de alle ligger på det samme nivået som her i Norge (som er lavere enn for eksempel Storbritannia).

Samtidig senket de prisen på såkalt iTunes Plus, DRM-fire musikkfiler med høyere bitrate (365 kbps) enn FairPlay-beskyttet iTunes.musikk (som er 128 kbps).

Amazon selger foreløpig ikke musikk til norske kunder, men amerikanere kan kjøpe musikk der for en norsk femmer pr. låt og 47 kroner pr. album. På iTunes er prisen pr. låt den samme, mens album koster 80 kroner.

Kilder:
News.com
Yahoo News/Reuters

Stikkord: musikk