Hopp til navigasjon Hopp til innhold
TF2

Tidenes beste spillpakke

SPILLTEST: Valves Orange Box er her, og er et obligatorisk kjøp.

Tre år har det gått siden det beste moderne skytespillet, Half Life 2, ble lansert. Vi har siden den tid fått ett gjensyn med Gordon Freeman og Alyx Vance, i form av fine, men korte Episode 1 (denne kom i fjor sommer). Men ingenting kunne forberede oss på mengden ren spillbarhet Valve har klart å dytte inn på én DVD-plate i form av såkalte Orange Box.

La oss først gå gjennom hva du faktisk får. Half Life 2 Episode 2 er selvsagt, det er tross alt denne delen av pakken som er dens eksistensgrunnlag. Det lille puzzlespillet Portal er et trivelig bonus, og Team Fortress 2 redefinerer nettbaserte lagspill. Men ikke nok med det: Du får også med hele Half Life 2 sammen med Episode 1. Alt dette til prisen på ett spill.

Per i dag kan pakken kun kjøpes via Steam og lastes ned til din PC. Beklageligvis er det ikke mulig å kjøpe produktene hver for seg, du må betale for hele pakken, selv om du har for eksempel Half Life 2 fra før. Du slipper i det minste å måtte laste den ned på nytt, og du kan faktisk gi bort CD-nøkkelen din til en venn.

(Oppdatering: Det går likevel an å kjøpe Episode 2 separat fra Steam, uten å betale for de resterende spillene)

HL2EP2

Neste uke kommer de fysiske diskene, som inneholder alle de fem spillene, og som vil kunne kjøpes i din lokale butikk. Orange Box kommer i første omgang til PC og Xbox 360, og litt senere til PS3.

La oss se på innholdet da.

Sagaen fortsetter

Den andre utvidelsespakken til fabelaktige Half Life 2 er selve kjernen i Orange Box. Kort fortalt, vi fortsetter akkurat der vi slapp i Episode 1. Som igjen fortsatte rimelig direkte etter hovedspillet.

Half Life-serien har maktet noe få andre spill har klart. Å etablere et fullverdig univers, med en fascinerende bakgrunnshistorie og ikke minst genuint interessante personligheter. For oss i det minste er halve moroa med de nye episodene å faktisk finne ut hva som skjer med heltene, hvem G-Man egentlig er og hvordan det går med headcraben til Dr. Kleiner.

Episode 2 endrer dynamikken fra de tidligere spillene. Den forrige episoden utmerket seg ved å levere svært intense kampsekvenser, men samtidig viste oss lite av verdenen utenfor den allerede velkjente City 17. Nå er byen borte, og vi befinner oss i skogene utenfor, som byr på helt andre typer farer enn vi er vant til. Men før vi kommer så langt må vi krabbe oss gjennom korridorene til antlions, en klaustrofobisk og ubehagelig opplevelse. Etter dette får vi tak i et nytt kjøretøy, og brorparten av spillet tar oss på en intens tur gjennom vakre skogsområder, naturligvis fulle av Combine-soldater og blodtørstige Hunters. Alt leder til en storslått avslutning i en rakettbase. Vi skal selvsagt ikke gå videre inn på plottet, da dette er noe man må oppleve selv.

Dramaturgi av høyeste klasse

Det som er tydelig fremkommer av Episode 2 er at Valve har perfeksjonert den cinematiske progresjonen sin. Avstanden mellom essensielle knutepunkter er ideell. Kampene varer akkurat passe lenge, og vi får ofte hvilepauser i form av nye gåter. Spesielt én eksepsjonelt stor gåte utmerker seg, der du må manipulere en hel bro. Fysikkbasert spillbarhet tas altså til nye nivåer i Episode 2.

Det blir vanskelig å debattere Episode 2 ytterligere uten å avsløre for mye av innholdet. Og vi vil minst av alt å ødelegge opplevelsen for nye spillere. Men tro oss, spillbarheten her er rett og slett glimrende. Episode 1 var lettere skuffende, da den ikke presenterte noe nytt, men her er det virkelig mye å sette tennene i. Vi ser mer av G-Man, vi får vite mer om bakgrunnshistorien, vi deltar i fantastiske kamper og opplever helt nye omgivelser. Og hvem liker vel ikke å slåss i flotte skogsområder og små, forlatte landsbyer? Nok en gang må vi skryte av hvor flinke designere Valve har. Følelsen av å være en del av en verden ødelagt av en krig som var umulig å vinne er altoppslukende. Overalt finner vi spor etter utradert menneskelig aktivitet, og den triste stemningen er hele tiden tilstede – til tross for de nydelig fargerike omgivelsene. Kontrasten er brutal og fascinerende.

Grafisk sett har Episode 2 også vært gjennom en overhaling, med nye lyseffekter, mer detaljerte teksturer og bedre animasjon. Greit nok, den grunnleggende teknologien begynner å bli litt gammel, og det finnes dermed penere spill der ute, men Half Life gruser uansett de fleste på det rent kunstneriske. Få spill makter å vekke så mange følelser som Half Life gjør, og stemningen er virkelig fascinerende. Episode 2 er nok en glimrende fortsettelse på et av verdens beste spill, og den gjør ikke akkurat ventetiden på Episode 3 noe lettere.

Spilletiden er også for øvrig noe lengre enn Episode 1 – ca. seks timer.

Snu verden på hodet

Men for all den cinematiske storslåttheten i Episode 2, er det likevel Portal som utmerker seg som det mest direkte nyskapende i Orange Box. Enkelt og greit, dette er et puzzlespill basert i et forskningslaboratorium, der du spiller et anonymt testobjekt som skal trenes i å beherske et slags portalvåpen. Poenget er at du må gjennom en rekke rom, der målet er rett og slett å komme seg til utgangen. Men for å komme dit må du aktivere knapper, manipulere flyvende energikuler, og så videre. Alt dette gjør du ved å skape disse portalene i vegger, som lar deg aksessere utilgjengelige områder av rommene.

Det høres kanskje litt merkelig ut, men er strengt tatt ganske enkelt. De første brettene er temmelig lette, og fungerer som opplæring. Vanskelighetsgraden stiger imidlertid utover, og du må håndtere langt flere parametre, som hastighet og kompleks geometri. Og når du kommer deg gjennom de opprinnelige testrommene, låses det opp vanskeligere versjoner av noen. Så utfordringen fortsetter. Spillet er riktignok kort, men byr på dyp og original spillbarhet – og en interessant stemning. Gjennom hele Portal guides du av en datamaskin som lirer av seg den ene artige kommentaren etter den andre. Det er nesten verdt å spille gjennom flere ganger bare for å få med seg alt den sjelløse stemmen sier.

portal

Det finnes også subtile referanser til Half Life-serien, så vi har all grunn til å tro at Protal utspiller seg i det samme universet, og vi forventer at trådene knyttes på et eller annet tidspunkt. Blir vi sjokkert om vi ser portalvåpenet i Episode 3? Nei.

Lagarbeid

Men hva med fansen av litt mer tradisjonell onlinespilling? De blir også godt tatt vare på. Hvem av dere der ute husker den originale Quake-modifikasjonen Team Fortress, og hvem husker den lange og kontroversielle utviklingstiden til oppfølgeren?

Vel, Team Fortress 2, slik det fremstår i dag er fullstendig overhalt, og et helt nytt konsept. Det er naturligvis det visuelle som skiller spillet ut fra mengdene av seriøse, militærbaserte lagspill. Tegnefilmaktige figurer med 60-talls inspirert design er et genistrek. Det innebærer at hver klasse er umiddelbart gjenkjennelig, noe som gjør lagsamarbeid lettere. Poenget med Team Fortress 2 er å dele spillerne i to lag, og la dem kjempe om å kontrollere brettets nøkkelpunkter (eller utføre andre oppdrag). Det er en rekke klasser å velge mellom, fra de ganske logiske, som rakettkaster-utstyrt soldat, eller «heavy» med en mektig minigun, til de mer subtile, som spionen som kan infiltrere det andre laget eller gjøre seg usynlig.

Så hele ideen er å arbeide med flere kolleger fra samme lag, der du for eksempel kan flankeres av en «medic» som holder deg frisk, og en «heavy» som beskytter deg med sin store kropp, mens du selv spiller en mer delikat ingeniør eller spion. Slike intelligente løsninger åpner for uant kreativitet innenfor sjangeren. Kaster du bort tiden på å bare løpe rundt og skyte, uten å samarbeide, har du misforstått.

Team Fortress 2 inneholder seks brett, kanskje litt lite, men det loves allerede hyppige oppdateringer. Og det ser bare så kult ut, ikke minst er også lyden fabelaktig, med genuint morsomme uttalelser både fra soldatene og kommentatoren. Rett og slett et glimrende stykke arbeid, som alt Valve lager er også dette spillet 100% gjennomført.

Vi skal ikke en gang gå inn på Half Life 2 og Episode 1, som også er en del av pakken. Dette er spill du strengt tatt bør ha spilt allerede. Alt vi egentlig har å si er alt dette til prisen av ett spill? Kom igjen. Trenger vi virkelig å forklare enda mer?

Stikkord: half life, pc, pc_test, spilltester, team fortress, testprodukt