NBC-sjefen Jeff Zucker vil at USDA skal gjøre med Pirate Bay som de gjorde med Irak...nesten.

Annonse


Piratjakt med alle midler

Jeff Zucker er toppsjef i det amerikanske TV- og filmselskapet NBC Universal. Nå har han sett seg lei på at selskapets TV-serier stadig er å finne ute på fildelingsnettene – uten at selskapet hans får verken annonseinntekter eller royalties.

Annonseforbud

Zucker etterlyser et langt større engasjement fra amerikanske myndigheter. Han vil at alle nivåer, fra regjeringen og ambassadene til Det Hvite Hus, skal engasjere seg for å stoppe fildelerne.

Blant annet vil ha at kredittkortselskapene skal blokkere nettsider som videreformidler tilgang til piratmateriale. Og at det skal bli ulovlig å annonsere på nettsteder som The Pirate Bay.

Alle nettleverandører _ fra store teleselskaper til universitetenes nettverksadministrasjon – bør i følge Zucker gjøres juridisk ansvarlig for hva som transporteres via linjene deres.

Annonse


Tvilsom undersøkelse

Som argument for slike drastiske (om mange vil si ikke gjennomførbare) tiltak siterer Zucker en fersk undersøkelse der det påstås at USA årlig mister 375 000 arbeidsplasser på grunn av piratvirksomhet. Og at amerikansk økonomi taper 316 milliarder kroner i året på den samme virksomheten.

Bak undersøkelsen står et selskap med det talende navnet Institute for Policy Innovation («Institutt for endring av politikk»). Selskapet er tidligere kjent for å ha publisert bestillingsverker for filmbransjen.

Kilde:
News.com

Annonse