Jade er tilbake

Annonse


Storspillet rett rundt hjørnet

TOKYO (ITavisen): Du har sikkert hørt om Assassin’s Creed. Dette er tross alt et av de titlene det var vært mest snakk om siden debuten på E3 i 2006 (vi var der og så på spillet da, og det har vært øverst på vår forventningsliste siden), og nå er faktisk ventetiden nesten over. Dermed skrus UbiSofts PR-maskineri opp, og presse får bedre og bedre tilgang til spillet og folkene bak. Riktignok er det fremdeles svært mye som holdes hemmelig.

Foregår i 1191

Bakgrunnen for spillet er det tredje korstoget, og du spiller som en leiemorder hvis jobb er å myrde en rekke nøkkelpersoner som ødelegger samfunnet med sin fanatisme. Assassin’s Creed skal være et veldig åpent, ikke-lineært spill, der du får tydelige mål som du skal finne og drepe, men også svært mye å gjøre mellom hovedoppdragene, samtidig som det er helt opp til deg når og hvordan du tar ut målene dine.

creed

Spillet består av tre store byer, snikmordernes hovedkvarter, og et enormt landskap som kobler disse nøkkelområdene sammen. I hver av byen er det tre personer som må drepes, og rundt 40 sideoppdrag som både gir deg nødvendig erfaring og informasjon som hjelper deg på veien. Før du kan drepe dine ofre, må du imidlertid samle informasjon og etterforske. Etter at du har drept dem, gjelder det også å komme seg vekk med livet i behold.

Annonse


Altair, hovedpersonen i Assassin’s Creed, har unike akrobatiske egenskaper – som vi både har sett på diverse trailere og med egne øyne da vi fikk presentert spillet i sanntid. Hele konseptet handler om å infiltrere byene ved å klatre, hoppe og ikke minst gjemme seg blant den vanlige befolkningen for å unngå mistenksomme vakter. Nesten hver overflate kan brukes til å klatre på eller hoppe fra, mye inspirert av de moderne Prince of Persia-spillene, men tilsynelatende mer fleksibelt.

Men som nevnt finnes det mye mer til spillet enn bare byene. De åpne områdene mellom de tre byene kan reises gjennom på hesterygg, og her minner spillet noe om Oblivion. Ingen dårlig inspirasjonskilde akkurat. Vi spør Jade Raymond om bevegelsesfriheten og oppdragene rundt byene:

– Vi ville gjenskape følelsen av det tredje korstoget, så områdene er fylt med tropper som beveger på seg og planlegger angrep, så det er faktisk ganske risikofylt å ri rundt omkring. Det er mye kamp, og det er bare utenfor byene at du kan faktisk kjempe fra hesteryggen. Vi har også skjulte flagg som gir deg achievement-poeng. Og det er også flere frivillige oppdrag du kan gjøre rundt omkring i kongedømmet.

Er verdenen sømløs og åpen, eller er progresjonen mer strikt og begrenset?

– Det er helt sømløst, og du kan gå hvor du vil, når du vil. På et tidspunkt vil alle målene dine være tilgjengelige, på begynnelsen av spillet vil du bare ha noen få mål, men det kommer flere utover. Det er opp til deg når du vil etterforske målene dine, og om du vil drepe de alle med en gang eller bare ri rundt og finne på ting.

Hvordan er tidsaspektet i spillet, lever målene dine sitt eget liv eller venter de bare på at du skal komme og drepe dem?

creed2

– Vel, de lever livet sitt, men det er mye vi gjør for å leke med tiden. Du trenger aldri å sitte og vente på at det skal bli mørkt, for eksempel, sånn at målet ditt skal dukke opp. Vi gjør visse grep for å hoppe over til riktig tidspunkt.

Hvor langt er selve spillet?

– Hvis du bare spiller gjennom det minimale, hvis du etterforsker så lite som mulig, ikke gjør tilleggsoppdrag, går rett gjennom spillet, tar det rundt 18 timer. Hvis du gjør alt mulig, er det nærmere 40 timer.

Hemmelighetsfullt

Så til tross for at spillet ikke vil inneholde noen form for flerspiller, er det lagt opp til lang levetid, fleksibilitet og frihet. Samtidig som historien som fortelles er ytterst original og satt i veldig interessante rammer. Det har lenge vært spekulert i hvorvidt Altair er en snikmorder fra fremtiden, noe Jade absolutt nekter å svare på. Det er generelt alt for mange av våre spørsmål produsentene besvarer med “ingen kommentar”. Men noen pekepinn får vi likevel. For eksempel grensesnittet, som ble vist i Tokyo for første gang, er mistenkelig høyteknologisk. Her er det tydelig at noe skurrer, men i følge Raymond vil mange av disse spørsmålene besvares allerede tidlig i spillet.

Vi behøver heldigvis ikke å vente så lenge. Assassin’s Creed er så godt som ferdig, og vil lanseres i november på Xbox 360 og PlayStation 3 (PC-versjonen kommer til neste år). Vi kommer naturligvis tilbake med full anmeldelse så snart som mulig.

Les alle våre Tokyo Game Show-saker her.

Annonse