Amazon MP3

Annonse


Billigere og friere enn iTunes

iTunes Music Store har lenge vært den suverent dominerende musikksjappa på nett, og er knallhard å konkurrere med – enten du heter Microsoft, Sony eller Walmart.

Men Amazon.com ser ut til å i det minste komme i gang på den rette foten. Den enormt fremgangsrike nettbutikken selger alt fra dataspill og bøker til matvarer og leketøy, og lanserte altså mandag denne uken sin flunkende nye MP3-avdeling.

2 millioner kopifrie sanger
Fra Amazon MP3 tilbys over to millioner låter, alle sammen i MP3-format, de aller fleste i høy kvalitet (256 kbps), og samtlige fullstendig uten kopibeskyttelse.

Dermed går Amazon lengre enn det Apple har gjort i å fjerne DRM (Digital Rights Management). På iTunes er det nemlig fremdeles bare musikk fra EMI som tilbys uten kopibeskyttelse. Amazon har i tillegg til EMI også Universal med i katalogen, og de resterende to store plateselskapene er angivelig på gli.

Annonse


Forrige uke kunne for eksempel styreformann Edgar Bronfman Jr. i Warner Music Group annonsere at de vurderer å gå DRM-fritt, under påskudd av at «iTunes trenger konkurranse».

Billigere
Foruten økt konkurranse er plateselskapene er trolig også fornøyde med at Amazon åpner for muligheten til variabel prising på musikk, noe Steve Jobs har satt ned foten mot på iTunes Music Store – der alle låter selges til samme fastpris.

Mye av musikken på Amazon er også billigere enn hos apple. Mens en 256 kbps EMI-låt i AAC-format uten beskyttelse koster $1.29 i iTunes, tilbyr Amazon enkeltlåter i MP3-format for $0.89 eller 0.99.

Kun for amerikanere
Hvorvidt Amazons nye nettbutikk klarer å gjøre innhogg i Apples markedsandeler gjenstår å se. iTunes Music Store er tett knyttet opp mot over 100 millioner solgte iPods, og gir en responsiv kjøpe- og avspillingsopplevelse gjennom en frittstående applikasjon som er kjapp og enkel og bruke.

Amazon MP3 utstyrer riktignok kundene med en liten applikasjon for å gjøre nedlastingen enklere, men lar ellers nettbutikken leve fullstendig i nettleservinduet, uten å sortere og katalogisere kundenes musikk på hver enkelt harddisk, slik som Apple gjør.

Dessuten tilbyr Amazon i første omgang nedlastbar musikk kun til kunder i USA. Ønsker de å ta igjen Apples forsprang bør de snarest sørge for å også åpne sjappa for resten av verden.

Oppdatert 27/9-07 kl. 8.29: Samtidig med at Amazon lanserer sin DRM-frie musikkbutikk kommer nyheten om at det norske rettighetsselskapet Phonophile forlater DRM, og dermed vil selge MP3 de også.

Kilder:
Amazon.com
Wired Blogs

Annonse