Google logo

Annonse


Slik skal Google «ta» Facebook

Gigantiske Google tar åpenbart den eksplosive veksten og populariteten til Facebook på alvor, og klør seg nå intenst i hodet for å komme opp med superstrategien som uskadeliggjør konkurransen.

Slik kan vi i hvert fall tolke siste nytt fra Web 2.0-blogger Michael Arrington, som på sin beryktede blogg Techcrunch.com nettopp har røpet at han har snakket med tre av deltakerne på et av Googles superkonfidensielle «Facebook-møter».

Vil åpne opp mer
Arrington oppsummerer strategien slik: Googles mål er å være mer åpen enn Facebook.

Facebook gikk for noen måneder siden til det skritt å åpne opp tjenesten sin for tredjepartsutviklere ved å tilgjengeliggjøre et lettanvendelige API (Application Programming Interface) – altså et programmeringsgrensesnitt som gjør det lett for hvem om helst å utvikle Facebook-applikasjoner.

Annonse


Google med nytt API
Google tar angivelig sikte på å lansere sitt eget sett med APIer den 5. november, som lar tredjeparter fritt utvikle programmer og tjenester som får tilgang til data og interaksjon med Google-tjenester som Orkut (sosialt nettverk), iGoogle, Gmail og Google Talk.

Hvis strategien lykkes, vil Google-koblete tjenester dukke opp som paddehetter i sosiale nettverkstejenster nettet rundt innen nyttår.