TOKYO (ITavisen): Du har kanskje allerede sett den første traileren til Ninja Gaiden 2, den ble tross alt lagt ut på nettet for en god del dager siden. Og du har kanskje tenkt det samme som vi gjorde, om dette virkelig er så imponerende?
Vel, vent til du ser spillet på nært hold. For det var først når vi satt i et behagelig avkjølt rom på et hotell et par steinkast unna Tokyo Game Show sammen med to medlemmer av Team Ninja, og fikk oppleve en sanntidsdemonstrasjon av et av brettene i Ninja Gaiden 2, at vi skjønte hvor fett dette er.
Om du ikke har noe erfaring med Ninja Gaiden, kan vi raskt oppsummere. Dette Xbox-spillet var i sin tid noe av det aller råeste innen actionsjangeren, med skyhøy vanskelighetsgrad og avansert, dypt kampsystem. Ikke minst hadde spillet herlig visuelt design.
Annonse
Tidligere i sommer så vi noe av potensialet til Ninja Gaiden adoptert til nestegenerasjonsformat. Ninja Gaiden Sigma, som kom til PlayStation 3, var nemlig en oppusset port av originalen, og det var pent og fremdeles artig å spille (les vår anmeldelse). Men det er først Ninja Gaiden 2 som kommer til å vise verden hva Team Ninja virkelig kan få til når de får bryne seg med flerkjerners prosessorer og alt det andre morsomme dagens konsollgenerasjon får til. For dette ser virkelig rått ut, med langt mer detaljerte omgivelser, større og mektigere fiender og massevis av spesialeffekter. Det aller mest oppsiktsvekkende er imidlertid hvor utrolig voldelig dette er – fiendene kuttes bokstavelig talt i biter, og det renner elver av blod. Utviklerne inngår absolutt ingen kompromisser her.
Da er tiden inne for en noe kronglete prat med utviklerne, det er dessverre aldri ideelt å prate via tolk, men vi hadde ingen valg.
Rent generelt, hva er den største forskjellen fra det første Ninja Gaiden, sett bort fra visuelle forbedringer?
– Vi bruker mest tid på hvordan vi skal uttrykke spillets voldelige natur, og bake det inn i spillbarheten.
Hvorfor er volden blitt såpass mer markant i oppfølgeren?
– I et spill som Ninja Gaiden vil vi ikke at spillerne skal bare “button mashe” seg gjennom angrepskombinasjoner, vi vil at de skal nyte følelsen av å kjempe mot motstandere, så når du vinner, føles det virkelig som om du har oppnådd noe. Derfor ville vi at volden skulle ikke bare være der for voldens skyld, men at det er koblet til spillbarheten, at du føler at du faktisk utretter noe.
I Japan er så voldelige spill uvanlige, men Ninja Gaiden er likevel høyt respektert.
– Det er klart at vi er japanere, men vi skaper spill for hele verden, og vi tenker først og fremst på hva folk rundt om i verden vil spille. Vi vet at Japan har strengere regler, og vi vet at spillet kommer til å få den høyeste aldersgrensen.
Det første spillet var kjent for sin vanskeligetsgrad. Blir oppfølgeren like krevende, eller blir den vanskeligere? Vil dere nå det samme “hardcore”-segmentet som tidligere, eller vil dere treffe bredere kundemasser?
– Vi har diskutert vanskelighetsgraden mye internt. Vi kjenner til det første spillets reputasjon. Når det er sagt, vi vil at dette spillet skal spilles over hele verden, av diverse typer spillere. Så vi kan ikke ignorere behovene til mindre erfarne spillere, og vi prøver å appelere til både den tradisjonelle Ninja Gaiden-fansen og samtidig de bredere kundemassene.
Kan du gi noen eksempler på hvordan nye spillere ønskes velkommen?
– Vi bruker diverse teknikker. Du har kanskje lagt merke til at vi har implementert et automatisk helsesystem, så du får litt av helsen tilbake etter endt kamp. Vi tror ikke at løsningen er å gjøre motstanderne svakere, fordi en fiende i Ninja Gaiden skal være tøff, men vi vil gi spilleren flere verktøy og flere måter å beseire dem på, slik at det blir litt lettere.
Det virker som om designet også er litt mindre japansk, med vestlige byer og andre uvante lokasjoner?
– Det første spillet hadde mer sammenhengende visjon for verdenen, mer fantasibasert. Men for Ninja Gaiden ville vi inkludere flere lokasjoner basert på virkeligheten, som nettopp Venezia og den slags, samtidig som vi beholder de mer fantasifulle brettene. Dette tror vi også vil bidra til å trekke inn nye spillere. Men det blir også plass til japanske templer, et Tokyo-basert brett, denne type tradisjonelle Ninja Gaiden-omgivelser!
Det var dessverre all tiden vi fikk med Team Ninja, men vi kom ut av møterommet overbevist om at Ninja Gaiden 2 vil bli et forrykende actionspill. Det lanseres eksklusivt til Xbox 360, en gang i 2008.
Annonse
Annonse