GT5shot3

Annonse


Slik blir Gran Turismo 5

TOKYO (ITavisen): OK, vi jukset litt. Overskriften burde egentlig vært “slik blir Gran Turismo 5 Prologue”. For det er denne demoversjonen (som kommer til høsten) vi fikk mulighet til å teste, og den vil kun inneholde en brøkdel av mulighetene fullverdige Gran Turismo 5 vil ha da det lanseres senere i 2008.

Det vi kan foreløpig si er at Gran Turismo 5 stort sett føles som Gran Turismo.

Velkjent

Du vet jo omtrent hva du kan forvente deg. Eksepsjonell kjørefølelse som krever rimelig tett kontroll på bilene dine. Et flott utvalg av møysommelig modellerte, flotte biler som alle skal føles akkurat som i det virkelige liv. Vi vet alle at utviklerne Polyphony Digital er ekstremt nøyaktige i sin simulering av bilenes kjøreegenskaper, og GT5 blir selvsagt ingen unntak.

Men dette er en sniktitt på en demoversjonen, så det var bare en håndfull biler vi kunne teste, og kun én bane (Suzuka Circuit). En ganske kjedelig en også, i alle fall visuelt sett.

Annonse


For det er grafikken vi var kanskje aller mest nysgjerrige på. Det første Gran Turismo-spillet til PlayStation 3 må jo være noe ekstraordinært? De tidligere titlene i serien har alltid vært kjent for fabelaktig grafikk, tross alt.

Flott, men kantete

Vel, vi ble ikke helt blåst bort av det vi så. Det er ingen tvil om at spillet er mer detaljert enn den allerede tilgjengelige GTHD, spesielt banedetaljene som ordentlig gress er mer synlige. Men er det så mye penere enn hovedkonkurrenten Forza 2? Det virker ikke sånn, utfra det vi har sett. Nå skal det sies at Forza 2 ikke akkurat er stygt. Én ting som imidlertid definitivt bekymret oss var ekstremt ujevne kanter, såkalte “jaggies”. Dette blir helt sikkert fikset før utgivelse, men slik spillet fremstod på Sonys Tokyo Game Show-visning var det litt skuffende. Vi ser uansett frem til å sjekke ut mer visuelle baner, som London-løpet som fullversjonen av Prologue skal inneholde.

Om ikke annet opplevde vi null problemer med hakking. 1080p i 60 fps er målet til utviklerne, og de ser ut til å levere.

Men ett stort pluss i forhold til Forza 2: Gran Turismo 5 inneholder fullverdig dashboard-kameravinkel på alle bilene, som lar deg se fra innsiden av kjøretøyene. Det ser helt nydelig ut, og på en stor skjerm er kjørefølelsen helt enorm.

En ting som Prologue-demoen ikke har, men som skal forhåpentigvis inkluderes i fullversjonen, er full skademodellering. Dette fikk vi altså ikke sett i denne omgang, så vi skal ikke uttale oss. Da vi spilte, spratt bilene fra hverandre på velkjent Gran Turismo-vis.

Mye potensiale

Det er mer å hente i GT5 Prologue, for eksempel løp som er basert på drifting. Men i hovedsak er spillet kun ment som en smakebit på det fullverdige Gran Turismo 5, og vi skjønner at Polyphony ikke vil avsløre alle funksjoner. Imidlertid holder det bare å sjekke spillets hovedmeny for å ane konturene av noe mye større. Der kunne vi se et kart over hele verden som skal vise lokasjoner av dine venner, og du vil kunne for eksempel sjekke værforhold og lokal tid der de befinner seg. Dessuten fant vi menyikoner som i fremtiden vil ta oss til en TV-funksjon der du vil kunne se på andre pågående løp, samt en direkte forbindelse til PlayStation Home. Ingen av disse fungerte foreløpig.

GT5shot

Etter vår korte tid med Gran Turismo 5 kan vi fint si at spillet vil definitivt appelere til fansen av serien (og det er jo ikke få av dem), men vi fikk ikke sett noen av de genuint nye og potensielt nyskapende funksjonene spillet skal inneholde. Vi skulle gjerne hatt muligheten til å prøve mer av disse.

Men er du glad i Gran Turismo, som tross alt er et solid bilspill, vil du vel uansett laste ned Prologue dagen den kommer ut på PSN. Men har spillet nok å by på til å vinne nye tilhengere?

Annonse