Hopp til navigasjon Hopp til innhold
heavenly shot

Spektakulær sverdaction

SNIKTITT: Heavenly Sword skal vise hva PS3 er god for, og vi har forhåndstestet.

Av alle de eksklusive PlayStation 3-spillene som virkelig skal bevise hvorfor Sonys nyeste konsoll er veien å gå, har Heavenly Sword hele tiden hatt høyest status i våre øyne (kanskje med unntak av MGS4). Spillet har fra dag én imponert med sin nydelige grafikk og ekstremt visuell spillbarhet der spektakulære kamper har stått i fokus.

Vi har hatt flere anledninger til å se på Heavenly Sword i løpet av året, og vi har også møtt utviklerne i Ninja Theory et par ganger. Men nå som spillet nærmer seg lansering med stormskritt, og vi sitter på ferdig versjon, er det på tide å komme med skikkelige førsteinntrykk. Dette er tross alt ett av spillene som skal løfte salget av PS3.

Krigsgudinnen?

Vi har registrert at det har vært mye diskusjon når det gjelder hvilken sjanger Heavenly Sword egentlig befinner seg i. Mange har trukket potensielle paralleller til blant annet God of War, men virkeligheten er litt annerledes. Heavenly Sword handler om én ting – kamp. Andre elementer, som gåter eller plattformhopping, som God of War og tilsvarende spill har kombinert såpass vellykket, er omtrent helt fraværende her. Heavenly Sword har faktisk mer til felles med titler som Ninety Nine Nights, der fokuset ligger på massive slag, avanserte angrepskombinasjoner og frenetisk trykking på angrepsknappene.

Hovedpersonen Nariko er svært fleksibel, og hennes angrepsmetoder er omfattende og destruerende. Essensen i kampsystemet er to angrepsknapper (firkant og trekant), som brukes til stadig mer komplekse kombinasjoner. Videre bruker vi sirkelknappen til å utføre dødelige spesialangrep. Ved å holde inne L1 og R1-knappene byttes angrepsstilen: Du kan velge mellom lette angrep som brukes til å holde fiendene på avstand uten å skade dem noe særlig, og tunge, trege angrep som dreper motstanderne raskest. Holder du ingen av knappene inne, bruker Nariko den balanserte angrepsmetoden, som er akkurat passe kjapp og skadelig.

Det siste elementet er blokkeringer, som utføres automatisk hvis du ikke angriper akkurat i dette øyeblikk. Nøkkelen her er å bruke trekant-knappen til å utføre motangrep rett etter at du har blokkert, og timer du det rett slipper du løs dødelige krefter.

Spennende, men litt ensformig

Kampsystemet har tvetydig resultat. På den ene siden kan det føles ensformig, spesielt når du bekjemper mengder av ganske så identiske, enkle og dumme motstandere. Det krever sjelden mer enn bare rimelig grunnleggende og rask trykking på de relevante knappene. På den andre siden, hvis du tar deg tid til å fordype deg i teknikkene, kan du fremkalle noen virkelig imponerende kombinasjoner.

Vår erfaring med spillet begrenser seg foreløpig til ganske tidlige brett, så det kan så klart hende at spillet blir mye vanskeligere utover, og krever at du behersker kampsystemet til fingerspissene. Det får tiden vise.

Nariko har andre verktøy enn bare sverdet sitt. Det er også mulig å plukke opp gjenstander og kaste dem av gårde, både på motstandere og andre objekter. Det artige er at ved å holde inne firkant og delikat justere på den bevegelsesfølsomme PS3-kontrolleren, kan du styre i hvilken retning objektet du har kastet skal bevege seg. Det fungerer ganske bra, selv om det krever litt tilvenning. Det morsomste er at du kan til og med plukke opp lik av falne fiender og kaste dem.

For å variere spillbarheten ytterligere, finnes det brett der du spiller som Narikos venninne Kai, som er ekspert på armbrøstskyting, og brukes følgelig i flere snikskytterseksvenser.

Ved siden av kamp er progresjonen i Heavenly Sword ganske rett frem. Som sagt, det er ikke spesielt mye gåter eller andre, miljøbaserte utfordringer her, og veldig lite rom for utforskning. Brettene er lineære, men til gjengjeld svært pene og gjennomførte.

Masete knappetrykking

De etter hvert mye omtalte QTE-sekvensene, som krever trykking av spesifikke knapper innen begrenset tid, dukker opp ganske så ofte her. Dessverre synes vi ikke implementasjonen er nevneverdig vellykket, spesielt når din seier i bosskampene er avhengig nettopp av disse – ikke av hvor flink du er til å slåss. Selv om både God of War og Resident Evil 4 har brukt QTE på en rimelig bra måte, er vi allerede ganske lei hele denne teknikken, som synes å dukke opp i annethvert spill i disse dager.

Et bilde er ikke nok for å beskrive de herlige ansiktsanimasjonene

Det visuelle er helt klart viktig å nevne her. Det mest oppsiktsvekkende med spillet, i våre øyne, er de fabelaktige ansiktsanimasjonene, som formidler en imponerende lang rekke emosjoner. Ikke siden Half Life 2 har vi sett så flotte ansikter med så realistiske bevegelser. Og mellomsekvensene i spillet er helt herlige å se på, velregiserte, morsomme og imponerende teknisk. Det er tydelig at alt snakket om avansert motion capture og bruken av Andy Serkis (Gollum, King Kong) som både skuespiller og konsulent, har betalt seg.

Selve brettene imponerer også med sine storslåtte bygninger, åpne områder og høyt detaljnivå. Men det kommer ikke helt gratis, fordi det er klare tendenser til hakking – selv om problemet er mindre nå enn i tidligere versjoner av spillet vi har prøvd.

Vi gleder oss uansett

Heavenly Sword ser ut til å gjøre mye riktig. Det ser storslått ut, har en interessant historie fortalt med flotte mellomsekvenser, og har et godt kampsystem. Det vi frykter er ensformighet i kampene og i spillbarheten, og vi skulle ønske det var mer å gjøre i spillet enn bare å slåss. Men naturligvis, vi har foreløpig bare spilt i noen timer, og det gjenstår mye. Så det blir spennende å se hvordan Heavenly Sword fortsetter, og vi kommer naturligvis med full anmeldelse til lanseringen.

Heavenly Sword slippes eksklusivt til PlayStation 3 den 14. september.

Stikkord: half life, playstation, resident evil