VIL DU IKKE, SÅ SKAL DU: Ved hjelp av gratis harddiskopptakere vil Time Warner Cable overtale folk til å se TV-reklame.

Annonse


Harddiskopptaker med reklametvang

TV-aktørene går stadig nye veier i sine forsøk på å holde TV-reklamene i live. Nå vil Time Warner Cable tilby sine kunder gratis harddiskopptaker.

Kjemper for TV-annonsene

Haken er at den gratis harddiskopptakeren gjør det umulig å spole forbi reklamen. Annonsørene møter eksperimentet med avventende interesse.

Time Warner Cable vil om kort tid kunne tilby sine kunder produktene Start Over og Look back. Start Over lar brukerne rett og slett starte programmet på nytt inntil en halv time etter at det har startet.

Får ikke spole frem

Look Back gir ikke like mange fordeler som en konvensjonell harddiskopptaker. Den lar deg bare spille av programmer den samme dagen som de er blitt sendt, og du får ikke spole over reklamepauser eller kjedelige partier.

Annonse


Time Warner Cable forsøker derfor å overtale annonsørene og ratingselskapene om at programmer sett på Look Back er å sidestille med annen TV-titting i sanntid. Amerikanske annonsører har nemlig hittil nektet å betale for såkalt utsatt TV-titting, fordi undersøkelser viser at de fleste spoler forbi reklamen.

TiVo skjelver i buksene

Andre amerikanske aktører, som Comcast, har ikke tatt stilling til om de vil gjøre det vanskeligere for seerne å spole forbi reklamen.

Det amerikanske mediefenomenet TiVo, som lenge har tjent godt på å selge digitale videoopptakere, ser imidlertid på gratisopptakerne som en trussel. De utvider derfor sin tjenesteportefølje til å omfatte blant annet nedlastinger og internettsøk i tillegg til vanlige TV-programmer.

Kilde:
News.com

Annonse