Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Google setter grenser

Søkegiganten setter personvern foran målrettet reklame.

Google forsøker stadig å forbedre måten målrettet reklame leveres på. Slik det gjøres i dag kobles innholdet i hvert enkelt søk opp mot reklamesystemet AdWords.

Resultatet er reklame i tekstform som skal være relevant for det du søkte etter.

Hit, men ikke lenger

Den senere tid har det vært stort fokus på at søkemotorene lagrer nettsøkene underveis. Annonsørene ønsker å bruke din søkehistorie til å gi deg bedre tilpasset reklame. Dette er ifølge Googles Susan Wojcicki et kappløp søkegiganten ikke ønsker å være med på.

Google er verdens største leverandør av nettsøk. Det forventes at søkegigantens annonsetjeneste, AdWords, skal tjene rundt 16 milliarder dollar i inneværende år.

Enkeltøkter

Fremfor å bygge en brukerprofil over lengre tid ønsker derimot Google å knytte reklamen tettere til enkeltøkter. Ved å samle informasjon fra søkene i en enkelt økt, vil reklamen gradvis bli mer treffsikker.

Annonsørene presser på

Datasamling over tid med dertil hørende målrettet reklame er annonsørenes våte drøm.

Wojcicki forteller at Google av flere årsaker ikke har hatt del i en slik strategi. For det første vil man være på jakt etter ulike ting til ulike tider. Dermed er økt-basert annonsering mer treffsikker.

Dessuten ønsker Google å være svært forsiktige med hva slags informasjon som benyttes i slik annonsering. Både dagens annonsemodell og brukernes trygghetsfølelse ved bruk av søkemotoren står i fare.

Tester nytt system

I det stille har Google i det siste testet en strategi der annonseringen ikke bare har vært basert på det aktuelle søket, men også det gjort rett før. Dette skjer dog kun innenfor en og samme økt. Når du har navigert bort fra Google og økten er ferdig, blir ingen data lagret i annonsesystemet.

Kilde:
Reuters.com

Stikkord: Google, personvern, reklame