Hopp til navigasjon Hopp til innhold
hackingVISTA (Ill.: Ill: Per Ervland/ITavisen)

De vanligste Vista-problemene

Tre hovedproblemer topper statistikken.

Nettstedet Support.com driver brukerstøtte over telefon og internett.

Forventer flere problemer

Anthony Rodio fra SupportSoft, som står bak nettstedet, sier at de forventer en gradvis økning av henvendelser i forhold til Vista fremover.

Kundenes PCer blir tilkoblet brukerstøtten når de ringer, og ved å fjernstyre maskinen finner brukerstøtten ut hvor problemet ligger. Erfaringene så langt viser at tre hovedproblemer peker seg ut i statistikken.

Skrivertrøbbel

Det største enkeltproblemet supporttjenesten har støtt på er utgåtte printerdrivere. Hele 26% av henvendelsene dreier seg om denne type ting, men det er også disse problemene som raskest lar seg løse. I gjennomsnitt tar det bare 10 minutter å lete opp og installere riktig driver.

Oppgradering

Andreplassen kapres av installasjonsproblemer. 23% av henvendelsene dreier seg om oppgradering til Vista, samt overføring av filer og å se etter at alt fungerer etter oppgraderingen. Disse problemene tar i gjennomsnitt mellom en halv og halvannen time å få orden på.

Ikke-kompatibel programvare

Problemer med software som ikke samarbeider utgjør 15% av henvendelsene. Her må man finne ut hvorvidt det er kommet oppdateringer til programvaren, eller nye versjoner som egner seg for Vista. I snitt tar disse henvendelsene et kvarter å finne ut av.

Nettverk og maskinvare

Lenger ned på statistikken utgjør nettverksproblemer 13% av problemene. Driverproblemer tilknyttet hardware, utenom skrivere, utgjør fattige 8% av henvendelsene.

Support.com opplyser til eweek.com at «oppklaringsprosenten» er svært høy. Færre enn én av hundre kunder må ringe tilbake for samme problem.

Kilde:
eweek.com

Stikkord: Microsoft, support, vista