Nettstedet Support.com driver brukerstøtte over telefon og internett.
Forventer flere problemer
Anthony Rodio fra SupportSoft, som står bak nettstedet, sier at de forventer en gradvis økning av henvendelser i forhold til Vista fremover.
Kundenes PCer blir tilkoblet brukerstøtten når de ringer, og ved å fjernstyre maskinen finner brukerstøtten ut hvor problemet ligger. Erfaringene så langt viser at tre hovedproblemer peker seg ut i statistikken.
Skrivertrøbbel
Det største enkeltproblemet supporttjenesten har støtt på er utgåtte printerdrivere. Hele 26% av henvendelsene dreier seg om denne type ting, men det er også disse problemene som raskest lar seg løse. I gjennomsnitt tar det bare 10 minutter å lete opp og installere riktig driver.
Annonse
Oppgradering
Andreplassen kapres av installasjonsproblemer. 23% av henvendelsene dreier seg om oppgradering til Vista, samt overføring av filer og å se etter at alt fungerer etter oppgraderingen. Disse problemene tar i gjennomsnitt mellom en halv og halvannen time å få orden på.
Ikke-kompatibel programvare
Problemer med software som ikke samarbeider utgjør 15% av henvendelsene. Her må man finne ut hvorvidt det er kommet oppdateringer til programvaren, eller nye versjoner som egner seg for Vista. I snitt tar disse henvendelsene et kvarter å finne ut av.
Nettverk og maskinvare
Lenger ned på statistikken utgjør nettverksproblemer 13% av problemene. Driverproblemer tilknyttet hardware, utenom skrivere, utgjør fattige 8% av henvendelsene.
Support.com opplyser til eweek.com at «oppklaringsprosenten» er svært høy. Færre enn én av hundre kunder må ringe tilbake for samme problem.
Kilde:
eweek.com
Annonse