Hopp til navigasjon Hopp til innhold
hl2ep2dog2

Fysikkprosessor for døden

Skaperen av Doom setter spiker i kisten til den haltende teknologien.

Det er noen år siden en datamaskin bestod av flere hovedkomponenter enn hovedkort, prosessor, minne og skjermkort. Selskapet Ageia brøt i fjor denne trenden ved å lansere egne kort for fysikkprosessering. Tanken er at prosessoren på kortet, som er skreddersydd for å ta seg av tunge fysikkutregninger, skal avlaste hovedprosessoren.

Formatkrig – her også

Problemet med løsningen er at hvert enkelt spill må skrives spesifikt for løsningen. Det fins også to forskjellige standarder å velge mellom. Ageias PhysX og Havok Physics’ Havok FX. Man må altså belage seg på å investere i enda et kort etter å ha kjøpt et dyrt skjermkort. Og på toppen av det hele må man velge mellom to standarder som ikke overlapper hverandre.

Flerkjernede prosessorer like gode

John Carmack er mannen bak spillklassikere som Doom og Quake. Til nettstedet BootDaily kan han fortelle at han ikke tror på dedikerte fysikkprosessorer. Videre sier han at han betrakter flerkjernede prosessorer som langt mer nyttige foreløpig. På sikt vil skjermkort bli så kraftige at mye av fysikkjobben kan delegeres den veien.

Carmack er i godt selskap, blant annet med verdens to største prosessorprodusenter, Intel og AMD. De to ledende produsentene av grafikkbrikker, nVidia og ATI (nå en del av AMD) er også kritiske til behovet for enda en prosessor.

Kan møte sitt endelikt

Flere nye spill, deriblant Half-Life 2: Episode 2 og Crysis, utnytter CPU-kjernene til fysikkutregninger. Når en legende som John Carmack mener at denne metoden er god nok kan det bety kroken på døra for produsentene av fysikkprosessorene.

Venter på Unreal Engine 3

Foreløpig kan eierne av kortene fra Ageia nyte Ghost Recon 2 med litt flere bjeller og fløyter enn resten av oss. Spillmotoren i neste utgave av Unreal skal kunne dra nytte av fysikkprosessorer. Hvordan den gjør det og nøyaktig effekt av drahjelpen er foreløpig dårlig dokumentert. Spørsmålet er hvor lang tid det kan gå mellom de store spilltitlene før fysikkprosessoren ser sitt endelikt.

Kilde:
Theinquirer.net
Wikipedia