Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Fildeling spår neste hit

Selskapet Clear Channel selger fildelingsstatistikk til radiokanaler.

Det er en kjent sak at det er de populære artistene som rammes hardest av ulovlig fildeling. Dette har selskapet Clear Channel Communications funnet en forretningsidé i.

Selger fildelingsstatistikk

Clear Channels avdeling Premiere Radio Networks begynte tidligere i år å videreselge statistikkdata fra de store fildelingsnettverkene. Radiokanalene som kjøper statistikken bruker den i sitt arbeid med å sette opp spillelister. Fildelingsforskerne i selskapet BigChampagne LLC samarbeider med Clear Channel om å samle dataene.

Gir verdifull innsikt

Joe Fleischer i BigChampagne sier til Wall Street Journal at de lovmessige problemene rundt musikknedlasting er et helt annet tema, og at det ikke påvirker den innsikten man får i folks musikksmak gjennom denne typen statistikk.

Også i platebransjen

Plateselskapet Universal Music Group benytter seg også av denne type data. Larry Kenswill, en av sjefene i Universal, har delte følelser om bruken av denne typen statistikk. Det mest urovekkende er ifølge han at aktiviteten er så stor at den gir meningsfylt statistikk.

Mediabase, som tiltaket heter, har allerede avtaler med Clear Channel Radio, Radio One Inc. og Emmis. Målsetningen har vært å få med seg 100 radiokanaler i løpet av inneværende år, og det målet er allerede nådd, ifølge Joe Fleischer.

Kilde:
Afterdawn.com