Hopp til navigasjon Hopp til innhold

SPILLTEST: Crush

Dette glimrende puzzlespillet viser hva PSPen virkelig er god for.

Alt oppstyret rundt mer originalitet i spill resulterer noen ganger i genuint nyskapende titler. Riktignok har selv Crush tydelige inspirasjonskilder (litt Psychonauts her, litt Paper Mario der), men totalt sett er spillet gjennomgående originalt og unikt. Og bare derfor vil vi gjerne at spillet blir en suksess, for slik nyskapende tankegang må belønnes.

Men når alt kommer til alt er Crush rett og slett et fordømt godt plattform/puzzlespill, og alle med sansen for litt hjernegymastikk bør absolutt gi det en sjanse.

Søvnvansker

Interessant nok har Crush en kapabel bakgrunnshistorie, ganske så uvanlig i denne typen titler. En ung mann ved navn Danny har store søvnproblemer, og oppsøker en psykiater for å løse disse. Psykiateren, Dr. Reubens, kobler Danny til en maskin kalt C.R.U.S.H, som lar helten utforske sitt eget sinn. Spillet består av flere områder, der hvert av dem er basert på spesifike minner Danny og doktoren utforsker for øyeblikket. Ganske så Psychonauts altså, men likhetene slutter der.

Selve brettene er rett og slett et genistrek. Hvis det er ett spill der ute som virkelig krever at du tenker «utenfor boksen», som det heter, så er det dette.

Perspektiv er konge

Hele prinsippet handler om å løse hvert brett ved å skifte perspektiv mellom 3D og 2D. Mekanikken er ikke lett å forklare (opplæringsbrettene gjør imidlertid en glimrende jobb), men vi prøver likevel. Hvert brett består av en rekke kuber somo henger i lufta, og i utgangspunktet kan du fritt navigere deg rundt dem i 3D. Men naturligvis dukker det veldig raskt opp hindringer du ikke kan komme deg over. Den eneste løsningen da er å skifte til todimensjonell synsvinkel, der brettene plutselig blir Super Mario-flate, og klosser eller kuber du ikke kunne komme deg over tidligere, blir nå enkle å hoppe forbi.

Det er ikke alt. Du kan i 3D-modus skifte kameraperspektiv, og 2D-versjonen av brettet blir helt annerledes avhengig av hvilket kameravinkel du var i. En plattform kan være langt unna i 3D, langt unna i 2D, men plutselig bytter du synsvinkel, går til 2D, og plattformen er rett foran deg. Dette er glimrende, intelligent design som virkelig oppfordrer til kreativ tenking.

Hvert brett krever at du samler en rekke krystaller og kommer deg til utgangen, men det er selvsagt en del bonusobjekter du kan plukke opp. Men ved første gjennomspilling er de grunnleggende krystallene utfordring nok.

Hardere og hardere

Brettene øker i kompleksitet ganske raskt. De første elementene som introduseres er kuler du kan flytte på for å komme deg til utilgjengelige steder. Videre må du hanskes med dødelige kakerlakker, små slanger som stikker ut av hull, og andre merkelige påfunn. Når du får tilgang til flere verdener, er det enda flere nye elementer som dukker opp. Usynlige vegger, nye varianter av de flyttbare kulene, og så videre. Progresjonen er glimrende lagt opp, det er stadig nye utfordringer på gang, brettene blir hele tiden krydret med nye ideer.

Og det blir tøft. De senere brettene er virkelig noe for puzzleentusiaster, med høy vanskelighetsgrad, men desto større tilfredsstillelse når du klarer dem. Med 40 brett totalt er det nok mat for selv de mest garvede, men vi innrømmer at fra tid til annen føles noen av brettene ganske like. Litt mer variasjon hadde ikke gjort noe.

Fint å se på

Presentasjonsmessig er det lite å utsette på her. Spillet ser veldig pent ut til tross for forsiktig fargepalett (alle områdene deler det visuelle uttrykket på tvers av brettene), og filmklippene mellom oppdragene er meget interessant laget. Alt sammen til livlige toner av festlig jazzmusikk. Kontrollsystemet er solid, selv om den analoge stikken ikke alltid fungerer hundre prosent perfekt. Men det blir pirk.

KLIKK HER FOR FLERE BILDER

Faktum er at Crush er et genuint involverende spill, med unike, originale ideer og solid spillbarhet. De små, korte brettene er ideelt tilpasset PSP-formatet, og egner seg perfekt til togturer og den slags. Og ikke minst det at PSP ikke akkurat har verdens største utvalgt av gode puzzlespill, bidrar til at vi blir enda mer glad i Crush. Du bør definitivt sjekke det ut om du har lyst på et unikt plattform/puzzle-opplevelse.

Stikkord: playstation_test, psp, spilltester, testprodukt