Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Ved hjelp av høyteknologi i bagasjerommet kan bilen manøvrere i bytrafikken. (Ill.: Stanford University)

Robot besto førerprøve

«Junior» klarte seg bra i trafikken, med en maskin bak rattet.

«Junior» er en ombygd Volkswagen Tuareq. Den er siste versjon av den førerløse bilen fra Stanford University i USA. Tidligere har universitetet vunnet kappløp for robotstyrte biler i full størrelse, blant annet med forgjengeren «Stanley».

Simulert by

En ting er å kunne kjøre på en bane. Noe helt annet er det å kunne navigere seg fram gjennom bytrafikken.

Akkurat det viste «Junior» at den kunne – med glans. Den tok seg en kjøretur i Mountain View, Claifornia – helt uten uhell. Stoppet på rødt, kjørte på grønt og slapp gamle damer over veien (får vi tro).

Ingen råkjøring

Riktig nok var hastigheten bare 25 kilometer i timen, så noen umiddelbar fare for brudd på fartsgrensen var det ikke. Og forsøket ble utført i en simulert by. Betryggende nok sto folk av kjøtt og blod sto klare til å stanse bilen ved det minste tegn på vill«manns»kjøring.

Det ble imidlertid ikke nødvendig. «Junior» tok svingene med glans, stoppet på rødt og ventet høflig på at gamle damer skulle passere i forgjengerfeltet.

Kilde:
News.com

Stikkord: Maskinvare