Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Need for Speed får djuice-reklame. (Ill.: djuice)

Norsk reklame i Xbox-spill

Telenor-tjenesten djuice blir første norske med in-game annonser på Xbox.

djuice og Microsoft Digital Advertising Solutions (MSN og Windows Live) har inngått avtale om annonser i rekke Xbox og Xbox 360-spill.

Ny markedsføring

Med den nye markedsføringen håper djuice og Microsoft og treffe målgruppene mye mer presist enn før, da alle som bruker Xbox Live må logge inn på sin egen konto.

– Vi tror in-game annonsering vil vokse sterkt i årene fremover. Men dette er en helt annen form for annonsering som stiller nye krav til utformingen av annonsene. I og med at du kan treffe målgruppen svært presist, må du også ha en form for markedsføring som har troverdighet og ”cred” på en helt annen måte enn massekommunikasjon, sier Isabella Alveberg.

Need for Speed, Rainbow 6 Las Vegas, Trackmania United, Def Jam, Crackdown, Sensible Soccer, Ghost Recon AW3 og Quake Wars er noen av onlinespillene som nå får Djuice annonser fra 16. juni til 15. august.

Starten på en trend

Også Google har egen teknologi for in-game markedsføring etter å ha kjøpt opp selskapet Adscape Media i mars i år.

I følge en undersøkelse fra våren 2006 utført av GameVision, European Consumer Intelligence Report er en tredjedel av alle menn mellom 15 – 34 år eiere av eller spillere av videospill. 50 prosent av alle 10 – 14 år er aktive spillere, som spiller i snitt 12 eller flere timer i uken.

Stikkord: reklame, xbox